söndag 28 april 2013

Start snart

Ska försöka blogga lite mer ofta framöver. Om det händer något vill säga. Svårt att ständigt "koka soppa på en spik", men förhoppningen är väl att det ska snurra på med hästarna lite mer närmsta tiden.

Igår var jag ner på Bergsåker och körde två hästar åt min arbetskollega Büsse. Normalt stekheta Messy Dolores gick fint och var trea i ett provlopp och gick straxt under 20. Tanken är som det låter att jag ska köra henne i årsdebuten den 7:e på Dannero. Jag körde även ett banjobb med "Ville" och jag tror faktiskt aldrig han kännts bättre än igår. Tror han ska kvala framöver.

Därefter hem och träna nykomlingen Quantum Bond som fick en till motionstur. Svullnaden ser nästan likadan ut fast det gått fjorton dagar nu. Ringer väl veterinären för ett utlåtande till veckan.

Körde även idag söndag och då fick han springa på för första gången.

Han fick fem intervallen i backen. Och han hade inte ett enda skydd på sig. På de ställen han var helt sönderslagen när han kom hit, fanns inga märken trots att han nu sprang med broddskor.

Känns som om jag kommit rätt i balansen på fötterna i alla fall.

Däremot så är det en svår häst som stöter fram huvudet då och då och liksom sätter huvudet i en sån vinkel som gör så att han möjligen kan komma att "kväva sig" om man måste ta i honom hårt.

Dessutom "kvastar" han med svansen titt som tätt.
Jag förstår varför dom haft Halsbygel och "Bunden svans" på honom i loppen.

Dessutom är han erbarmligt dåligt inkörd.

Han är ändå ganska så "körbar", men mest för att han verkar fatta redan innan vad man vill och inte genom tryck på tömmarna. Det verkar som om det är många som bara hängt i grejerna när dom kört honom.

Eftergifter och sånt har han haft lite svårt för hittills, men det kändes litegrann idag som om det skulle kunna gå att få till. Han är dock väldigt svår att få "kontakt med" via tömmarna och väldigt hård i munnen så det kommer att krävas en hel del jobb om man ska lyckas få honom fullt körbar.

Egentligen är det otroligt att en så fin häst inte tagits tillvara på bättre sätt. Återstår att se om det går att få honom lugn och fin. Kan bli tufft men vi får väl se.
Han var i alla fall inte halt av "gallan" på benet även om den inte ser så snygg ut.

I onsdags nere på Solvalla så hade dom ett "specialarrangemang" för de som var på plats. Anders Malmrot och Per Skoglund intervjuade två kuskar (Marcus M Melander och Henke) om vad de trodde om hästarnas chanser under kvällen.

Ett bra upplägg som kanske skulle kunna vara något att ta upp på Bergsåker för att locka folk till banan för lite "extra" information.
Försnack. Solvallas koncept för att locka folk tillbaka till banorna. Foto: Björn Persson ©

Jag har tagit det lite lugnt med Parkes under senvintern på grund av halkrisken, men nu när det blivit bart har vi varit ut några gånger igen och det har gått rätt så bra.

Jag kör ju bara i skritt och inte så länge. Idag blev hon lite uppskrämd av några grannar och då tog hon och drog iväg en bit i klockrent trav och frågan är om inte det finns lite "förutsättningar" här med.

Ska bli spännade att se till hösten.

Men kan blixten verkligen slå ner på samma ställe flera gånger?

Den som lever får se.

Tabbade mig lite för övrigt i förrgår genom att sätta upp en elektrisk flugfångare i stallet.

Den "fräser" liksom till som elekriska stolen när en fluga fastnar och när jag kom ner för att natta hästarn så stod både Norma och Bond intryckta i hörnen av sina boxar ocgh såg livrädda ut.

Det var bara att slå av den och ha den på när hästarna är ute för det där ljudet vänjer dom sig aldrig med.

Flugdödaren som skrämmer vettet ur hästarna. Foto: Björn Persson ©

Fick även ett samtal förra veckan av dom som köpte "Danskan" för drygt två månader sedan.

De hade kört en del jobb och efter senaste banjobbet hade hon svullnat upp i vänster bakkota enligt vad dom sa och åkt till veterinären som röntgat kotan och hittat någon han kallade "ringkota" (jag har slagit på nätet och det är tydligen någon slags pålagringar på skelettet).

Deras veterinär påstod tydligen att de här pålagringarna hade funnits där länge.

De var så klart inte direkt nöjda vilket jag kan förstå. Dom hade behandlat hästen med kortison men utsikterna skulle tydligen inte vara lysande.

Dom sa ju inget om att dom ville försöka häva köpet eller så, och jag kan ju inte heller ta tillbaka hästen på grund av detta.

Jag var ju lika ovetande som dom då hon aldrig varit halt i någon bakkota under tiden hos mig.

Jag har ju i och för sig bara haft henne sedan oktober 2011 men varit både på Bergsåkerskliniken och hos PH-Vet utan att dom hittat något fel i bakkotorna.

Hästen startade dessutom en dryg vecka innan jag sålde henne och hade startat och varit både 3:a och 4:a bara månaden innan.

Och hon gjorde ju några riktigt bra lopp under 2012 så det här kom ju som en blixt från klar himmel kan man ju säga.

De provkörde ju henne här och de har även kört flera banjobb efter att dom hämtat henne utan att det varit något fel så det känns inte riktigt som om jag ska behöva ta på mig något heller.

Hon har ju behandlats i bakknäna och framkotorna tidigare, men det var ju ingen hemlighet eftersom jag berättade allt jag gjort och varför jag ville sälja henne.

Dessutom så skrev jag ju i annonsen att hästen fått startförbud vid senaste starten och att jag därför sänkte priset med drygt hälften och i kontraktet står det som brukligt är vid försäljning av billiga travhästar; "I befintligt skick".

Det känns ju tråkigt naturligtvis att det blev så här.

Med facit i hand kanske det varit bättre om jag tagit bort henne.

Vi får väl se vad som händer.

Hej så länge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar