lördag 13 april 2013

Rapport


Ja det blev ju som "vanligt" när jag köper en häst.

Det är ju alltid någonting som strular som det verkar.

Nu ringde ju han delägaren StigQuantum Farm straxt innan transporten skulle komma dit och hämta upp Quantum Bond och berättade att han upptäckt att hästen slagit sig i hagen.
Antingen hade han gjort det själv, eller så hade hagkompisen klappat till honom på ett bakben och att hästen fått en liten bula på skenbenet där.

Hästen var ohalt men det såg väl inte riktigt bra ut.

Han, Stig var väldigt beklagade och jag tror att det han sa var sant, och det var ju inte så mycket att orda om.

Det var lite väl mycket otur bara.

Det var ju svårt att bestämma vad som skulle göras med så kort varsel och utan att ha sett skadan. Hästen skulle ju iväg så jag sa åt honom att göra rent ifall det var något sår där, och inte bandagera något.

Med facit i hand kanske han skulle ha bandagerat det hela ändå, men eftersom hästen skulle övernatta på Skråmsta stuteri i Stockholm innan vidare transport mot Matfors dagen efter så ville jag inte att det skulle stängas till om det fanns ett sår där någonstans.

Nu såg det ju antagligen värre ut än vad det är när han kom hit.

Vi talades vid i telefon och vi bestämde att jag skulle fara till veterinär och få en bild på skadan. Quantum skulle stå för röntgenkostnaderna och det var ju schysst. Nu fanns det dock ingen tid förrän på måndag morgon.

Quantum Bond svullen på sträcksenan och skadad redan innan han kom fram hit. Foto: Björn Persson ©

Nu var ju inte det det enda problemet som hästen var behäftad med.

Han hade även fått "regn-skåller" berättade Stig. Det är en typ bakterieutslag som orsakas av värme och fukt och som drabbat närmare 30 procent av hästarna där på Quantum.

Det skulle ju inte vara farligt på något vis, men det ser ju inte så kul ut med Psoriasis-liknade fjäll spridda över hela hästen.
Dessutom hade han börjat fälla hår helt nyligen enligt Quantum-Stig och det gör ju inte att han ser roligare ut.

Parkin hade ju något liknande åkomma i höstas men det var ju bara på ett enda ställe och bara några enstaka bulor. Även om jag var förvarnad om de här "skållorna"så var jag inte beredd på att de satt överallt på hela hästen.

Det kändes hur som helst inte speciellt kul när jag såg honom.

Han var dessutom "sönderslagen" och "blåsprejad" på insidan kotorna bak där han verkar slå sig när han springer, men det är det många hästar som gör, även om det inte heller ser så skojigt ut.

Att han startat för bara tre veckor sedan känns ju ofattbart för mig med tanke på hur han ser ut just nu. Men det är klart alla har ju olika preferenser för hur man vill ha hästarna.

Nu ska jag ju inte BARA klaga för hästen har en oerhört fin uppsyn och klok blick.

Det verkar vara en fantastiskt snäll och trevlig häst och jag tror och hoppas att det blir bra i förlängningen.

Nu har jag ju av naturliga skäl inte kört honom ännu, men det ska ju bli spännande att se om han är så het som han sett ut på film och som dom berättat.

Han ser lite spänd ut emellanåt och han tycker nog att det är lite väl lugnt här för han vandrar runt mest hela tiden i hagen.

Förhoppningsvis finns det en hel del att göra på honom.

Om jag är mannen nog att klara av det återstår att se.

Jag har skott om honom fram redan men jag ville vänta med bakdelen tills han varit på kliniken.

När jag ändå är nere på Bergsåker tänkte jag duscha av honom och badda honom med Hibiscrub för att döda bakterierna.

Dessutom har jag beställt klippning på honom för att få bort fällningen.
Förhoppningsvis ser han lite roligare ut då.

Jag hoppas svullnaden på benet går ner och att det inte är en spricka. Med lite tur är det "bara" sträcksenan på framsidan av skenbenet som fått sig en smäll.

Är det så brukar det bli en liten konturstörning kvar på själva benhinnan, men oftast hindrar det ändå inte hästen.

Förhoppningsvis blir det en ny rapport på måndag om jag hinner med mig. Jag jobbar dagen i helgen och natten både måndag och tisdag.

Men jag ska försöka skriva några rader på måndag.

Över till gladare nyheter.

I början på den kommande veckan så ska Henke ner på Bergsåker med Parkin och köra ett snabbjobb.

Hästen hade var riktigt fin i torsdagsjobbet i backen berättade Henrik. Funkade det bra på banan nu så blir det årspremiär antingen på Solvalla den 24/4 eller i Gävle den 30:e.

Ska bli spännande att se.

På återhörande.


Quantum Bond i sin nya hage. Nyskodd på framhovarna har han hunnat bli i alla fall. Foto: Björn Persson ©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar