tisdag 29 oktober 2013

Vinterförberedelser


Ja nu är den väl snart här.

Vintern.

Inte min favoritperiod på åren, men jag tycker sämre om senhösten då man bara går och väntar på snön. Då det är hårt i marken så att det inte går att träna som man vill.

Det enda som är positivt med vintern som travtränare.

Det är att det brukar vara fina körvägar och bra att träna på, om det blir en riktig vinter vill säga.

De senaste vintrarna har det varit bra träningsmöjligheter i Matforstrakten åtminstone.

Jag har gjort färdigt det som skulle göras inför vinterperioden nu i alla fall.

Omklädningsrummet är så klart det kan bli. Ska bara spika dit några golvlister så är det helt klart, förutom då att det ska upp några segertavlor som ligger inne och skräpar.

Det är ju otroligt egentligen att jag har fått ihop över 30 segrar som hästägare. Det har blivit som sagt en hel del tavlor genom åren och tråkigt nog så ligger säkert hälften av dem i högar både här och där istället för på väggarna.

Men jag kan ju inte typ tapetsera hela väggarna med mina tavlor.

Annars är det ju fort gjort att spika upp lite tavlor bara andan faller på.

Idag dracks det kaffe där för första gången i alla fall. Jag hade besök av en höleverantör och då tog vi en kopp där när vi kastat färdigt hö.

Gemytligt ställe faktiskt.

Vi blev nog sittande närmare en halvtimme och pratade trav.

Omklädningsrummet är taget i bruk. Foto: Björn Persson ©

Därefter gav jag mig på Spånboden.

Jag har ju fått portarna, men vare sig gjort något åt dem eller den öppning som jag ska använda "till vardags" så jag skruvade fast portarna och spikade upp en presenning så länge där jag ska in med skottkärran.

Det får duga så i vinter så får jag se om jag kommer på någon bra lösning till sommaren.

Ser skapligt ut ändå.

Den nya spånboden är "klädd" för vinter och snö. Foto: Björn Persson ©

Vad det gäller hästarna så är det lite stiltje.

De körs och tränas för fullt men det finns ju inga passande lopp för Bonden.

Nu har han ju två "ettor" i raden, varav en i varje ände på resultatraden så man vill ju ha "rätt" förutsättningar för att gå ut.

Att slösa bort en etta på att stå 20 meter bakom är ju inte så kul. Nu kan det ju gå åt helvete än då, men jag vill ju inte bjuda bort några poäng i onödan på att starta från ofördelaktiga lägen.

Den kvaliteten håller han ju inte. Och inte jag heller kanske. Både han och jag behöver nog alla fördelar vi kan få.

Jag får träna på och sikta in mig på ett av få autolopp jag hittat med någorlunda proposition, och det är på Bergsåker den 19 november.

Lite tufft och lång väntan, men inte mycket annat att välja på.

Konstigt att propositionerna allt som oftast ska vara så opassande till just "mina" hästar.

Undrar just om det är fler hästägare som tycker lika ;)

Jag har hittills haft ett riktigt bra kuskår och lyckats bra i de få styrningar jag fått.

Det känns bra att kunna visa att man är "på gång" även om det inte generat några fler styrningar så är jag väldigt tacksam mot Solvallaamatören Patrik Jacobsson som valde att komma hit och låta mig köra hans hästar i de här amatörloppen.

Två styrningar som inneburit en 1:a och en 2:a plats.

Såna uppsittningar är jag inte van vid att få.

Desto skönare att lyckas.

Fick även erbjudandet i höstas att köpa fina Damita som jag i somras lyckades vinna med och spräcka hennes drygt 35 lopp långa svit utan vinster för.
 
Det var ju en fantastiskt fin häst men det "trolleritricket" jag lyckades med då tror jag inte jag mäktar med igen. Jag tror hon hade typ 10 raka nollor innan en 5:e plats i loppet innan jag vann med henne.
Efter mitt vinstlopp så fortsatte trenden nedåt igen och nu så är hon exporterad till Malta.

Så är travlivet.

Hästar byter ägare och när marknaden i Sverige är i princip död så hamnar hästarna hos de som vill betala.

Jag tror nog hon får det bra där.

Malteserna är kanske lite tuffare än många av oss svenskar, men de har sina hästarna som symboler för status och sköter nog om dom efter konstens alla regler, även om förutsättningarna för hästhållning inte är de bästa. De får exempelvis importera allt foder, så det är ingen billig hobby på den där ön.

Jag hoppas hon trivs och går bra även på Malta.

Jag tyckte mycket om den där märren men jag kan ju inte köpa hästar bara för att jag tycker om dom.

Det var en härlig seger för både Patrik och mig i alla fall.

Jag var ju också tvåa med hans delägde Bella Toscana i uttagningarna till Amatör-SM här på Bergsåker i höstas.

Det loppet hade jag nog också vunnit om inte Jessica Sidbäcks enorme Navaronne hittat storformen lagomt till det loppet.

Kul som sagt och jag hoppas att någon annan också får upp ögonen för att jag nog inte är så dålig kusk ändå.

Vi får väl se om det kanske blir något uppsittning för mig i amatörpokalen i december?

Lilla Parkes känns bra men hon är lite lik sin morbror emellanåt det vill säga mindre sugen på att springa vissa dagar. Hon har dock fin teknik redan nu även om hon inte får någon "hårdträning", det är mer teknikträning på sandbanan som gäller, även om vi också varit upp till Kvällsjön och vänt.

Det blir mest mängdträning framöver.

Både hon och Bonden ska ut och träna i morgon.
Tyvärr så kan jag inte köra dom tillsammans eftersom jag vill köra båda själv.
Bonden blir ju "störtdum" och våldsamt het ibland så jag vill inte riskera livet på någon bara för att "lilltussen" ska få sällskap.

Hon känns alldeles för fin för att jag ska våga låta någon annan köra henne än.

Det är lätt att det händer något.

Parkin var ju drygt tre år på sommaren innan jag lät någon annan än jag själv hålla i tömmarna. För övrigt så verkar de nöjda med honom därnere i Nossebro/Axevalla.

Sofia Aronsson är ju hemma i Sverige nu och de har kört honom några gånger: "Han känns fin men lat" är omdömet hittills. Precis som vanligt alltså.


"Junior" på plats i Axevalla. Foto: Sofia Aronsson ©

Planen är väl att han ska ner till Frankrike någon gång nästa vecka. Sofia och jag håller kontakten så att jag får veta vad som händer.

Det är fortfarande "planen" att han ska göra ett par lopp på Vincennes i december som gäller.

De loppen ser jag nog på datorn.

Idag hade papperen registrerats på ST såg jag. Kontraktet gäller till 21:a augusti 2014.

Nu står det Sofia Aronsson, Nossebro (Leasingtagare) som ägare på honom.

Känns lite konstigt, men det ska bli spännande att se hur det går.

Vi hörs!

2 kommentarer: