tisdag 11 mars 2014

Nya planer

Hade inga lopp åt Quantum Bond men hittade en relativt dålig proposition åt honom på Östersund på fredag, så att han får ett lopp i kroppen även den här månaden.

Som vanligt blev det dåligt läge (spår 5 på tillägg) och sista loppet på dagen (start ca 21.50) och dessutom är det ett P21 lopp med 5 000 spänn i första pris och lägger man till att jag fick ta en semesterdag också för att kunna fara så förstår jag om en del tycker jag är "dum i huvudet" som åker.

Med bättre förutsättningar hade jag trott på seger men hästen är ju underlig och ojämn i sina prestationer, dessutom är det väl troligt att han galopperar från start.
Skulle han sköta sig så är det ett överkomligt gäng annars, trots att han står lite illa till med tanke på att det är tillägg vid 45 000 och han står lika start med dem som tjänat 125 000 och själv har han bara tjänat 71 000 så det är lite hårt, även om det inte är de bästa hästarna som är med.

Jag tycker ändå han borde ha en bra chans om "pusselbitarna" ramlar rätt den här gången.

Jag får hoppas på en trevlig kvällstur hem bara.

Bonden trivs med tillvaron även när den är upp och ner. Parkes tittar nyfiket på . Foto: Anette Svanberg ©

Det är för övrigt svårt att hitta någonstans att träna på ett vettigt sätt så jag tog med mig Parkes ner på Bergsåker i lördagsmorse för att hon skulle få bekanta sig med banan för första gången.

Gick oväntat bra och det är nog en klokare dam än jag anat det här.

Det strulade rejält och det var smockfullt på stallbacken och när vi lastat av så fanns det inga boxplatser lediga. Så vi fick gå omkring bland alla finkor, traktore och andra grejor för att hitta någon banpersonal som kunde öppna fler stall. Det gjorde vi inte men hon följde med mig snällt och beskedligt i grimskaftet tills vi hittade en bekant som hyrde ett eget stall på banan och vi fick tränga in oss där med med honom och hans kompisar.

Den här damen skötte sig exemplariskt och stod som ett ljus när jag selade trots allt liv och rörelse i det lilla stallet där de ungefär samtidigt skulle sela ut tre nordsvenskar som skulle vara med i provlopp senare.

Från stallet till banan var det inga problem och det enda som var ett litet orosmoln inne på banan var att hon gjorde en liten böj direkt när hon såg den lilla träläktaren. En liten korrigering åt vänster med tömmen sedan joggade hon runt två och ett halvt varm utan att hetsa upp sig det minsta eller att hon försöka sticka från banan vid utgången.

Hon fick gå en stund på banan innan jag vände upp bakom några andra unghästar som sprang i rätvarv vid 2140 meters markeringarna och vi sprang sedan bakom dem i två varv på den sammanlagda tiden 1.52/2140 meter. Hon sprang lite på tvären in i doseringen i första kurvan på första varvet, men rättade till sig och hon tappade även travet tiotalet meter med framänden i sista sväng och rullade över i en kortare galopp men rättade till sig och avslutade ungefär 40 sista biten.
Bra och klok häst.
Kan bli något om hon får ordning på benen. Jämför jag med Parkin så sprang de exakt lika fort vid exakt samma tidpunkt. Han var bättre i travet men hon uppträdde klokare på det stora hela.

Ska bli spännande med fortsättningen.

Hur det går för "junior" nere i Frankrike framöver vet jag inte. Men han blir i alla fall kvar därnere antar jag. Han är dock fortfarande anmäld till lopp på Vincenens den 22/3, men om det blir något vet jag inte ännu.

Det har dock dykt upp ett orosmoln över hela alltihop då duktiga och snälla finskan Satu, som varit stationerad på heltid i Sofia Aronssons stall, ramlade av och bröt ryggen i söndags då hon hoppade hinder med några ridhästar på sin lediga dag.

Via SMS-kontakt från sjukhus så säger hon att läkarna sagt att hon ska bli helt återställd, men att det nog kommer att ta lång tid. Jättetråkigt och ledsamt för lilla Satu som verkligen ställt upp och sms:at och fotat och hållit mig á jour med allt de gjort med "junior" de här månaderna.

Vi får väl se hur Fia" löser det hela. Det blir helt klart ett stort avbräck att mista Satu.

Satu kan ni följa på www.petitejockey.blogspot.fr om ni inte kan finska kan ni koppla in google-translate ;)

Höres!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar