tisdag 25 mars 2014

Uppdatering

Fortfarande lugnt och stillsamt.
 
Parkes var in på Bergsåker i fredags. Värmde fyra bakvarv och sedan in i stallet för att pusta en stund och sätta på ett helstängt huvudlag.

Sedan ställde jag in GPS-mätaren som den skulle vara och så och for ut och körde 1,36,9/2100 meter .
Otroligt bra jobb för att vara tredje gången på en riktig travbana. Bra trav nästan hela vägen (fuskade dock lite i ingången till sista sväng) och "genomsnittstiderna" för varje femhundring var: 1,52,0 - 1,43,4 - 1.30,7 - 1,30,4 med snabbaste uppmätta fart (någonstans på sista 500) efter 25,9.

Rätt bra tycker jag.

Smög i rygg på ett par andra hästar första 500 sedan stannade de så jag fick köra om dem och fortsätta ensam.

Nu blir det troligast "hemmaträning" om vädret håller i sig närmsta veckan och sedan provlopp med 40-tempos nordisarna den 5:e april.

Ska bli spännande att se hur det går.

En sak är jag dock väldigt nöjd med och det är att jag inte tror det här är en sämre häst än Parkin var vid samma tidpunkt.

Snarare tvärtom.

Håller hon sig frisk och fräsch så tror jag hon blir väldigt bra. Nu kommer hon aldrig att springa in de summor han gjorde, eftersom tanken är väl att jag ska köra den här damen själv också.

Men jag hoppas hon blir bra nog ändå. men det är en lång väg att vandra än det. men kul när hoppet finns i alla fall.

Parkes och Bonden trivs bra tillsammans. De till och med dricker vatten samtidigt ibland. Foto: Björn Persson ©

Bonden anmäls till Bollnäs nästa vecka. Anmälan i morgon onsdag. Hoppas på bra spår kan man ju alltid göra, men hur det blir vet man ju nästan på förhand. Det är ju det som är så tråkigt. Jag hoppas jag har fel bara...

Han känns som vanligt i träningen.

Het och bulig.

Fölmärren Norma är tjockare än tidigare men lever rövare i hagen med rejäla rusningar titt som tätt så hon verkar må bra i alla fall. Verkade framhovarna på henne häromdagen och slog på nya skor, det var välbehövligt. Några veckor till så får hon börja gå barfota igen. Fölet beräknas komma i slutet av maj eller början av juni.

Ska bli spännande att se hur det går.

Och vad det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar