torsdag 3 april 2014

Författaren

Det har varit långt mellan blogginläggen nu på slutet. Det har varit fullt upp med annat. Väldigt lite hästrelaterade grejer på slutet. Hästarna har dock tränats på som vanligt.

Bonden skulle ju ha startat i tisdags men kombinationen dåligt spår, lång resa och så ett blödande sår på kotan. Låt vara ett litet sår, men ändå onödigt att starta och även om jag inte tror han lidit så stor skada om jag valt att fara till Bollnäs så är det såna här gånger det är "lättare" att besluta om att stryka än om man haft, säg spår 2 bakom bilen.

Då hade det tagit emot mer.

Nåväl, nu fick han startförbud i tio dagar, men är allt ok så provar vi igen på Bergsåker om någon vecka.

Parkes har varit in på Bergsåker och sprang ett 38/2140 meters jobb. Sköter sig bra men visade på framhälta sista 500.

Vet inte om det är hoven eller gallorna på skenbenet fram. Var ju till veterinär för någon månad sedan och han hittade inget trots samma symptom. Känns inte som någon mening med ett nytt besök direkt när han inte hittade något senast.


Parkes och jag på väg av Bergsåkers travbana förra lördagen. Väldigt lik Parkin på mycket. Foto: Gregoris Mylonopoulos ©

Har gjort i ordning ett sjukbeslag med en spång med hjälp av styvfar Börje (som är en hejare på att svetsa) och nu avlastat trampet och den vågräta "hovsprickan" från i vintras, som numera vuxit nedåt och är nere halvvägs mot sulan nu.

Hon har fått prova på att springa med det där "sjukbeslaget" för att se om hon sprang annorlunda, men jag vet inte om det blev just någon skillnad, i alla fall inte på hemmaplan. Kör eventuellt provlopp (1.40-tempo med nordisarna) på lördag med henne för att se hur det ser ut då.

Visar ingen hälta eller ömhet i normala fall. Men gallorna sväller i eftersom när man kör.

Konstigt ställe att ha gallor på.

Mitt fram på båda frambenens skenben. Ingen jag pratar med tror att det är de som orsakar problemen, utan att det är hoven. Den som lever får se.
Bra häst annars. Om hon nu bara kan börja springa obehindrat.

Svårt läge är det.

Parkin ska på en utflykt till Belgien och starta där den 19:e april. Vi hoppas på att det är lättare där. I sammanhanget blygsamma 3000 Euro i förstapris så det är förhoppningsvis inte så tufft.
Jag har annars varit upptagen med att "rodda" runt i kring mitt "boksläpp".

Det har varit korrekturläsanden och besluta om omslag och massvis med emails som flugit fram och tillbaka mellan mig och redaktören MatsUltima Esperanza Books i Stockholm, men nu är allt klart och i tisdags fick jag ett tryckt provexemplar av boken. Härlig känsla.

Spännande som tusan.

Boken som är en deckare (med vissa travinslag i) finns att köpa på Bokus, Adlibris och Bokextra för er som handlar på nätet (klicka på länkarna så kommer ni direkt till boken) .

I Sundsvall vet jag att Akademibokhandeln Vängåvan beställt några ex av förlaget, så där finns den nog också till försäljning inom några dagar för er som är intresserade.

Min deckardebut! Foto: Björn Persson ©

Jag väntar hem en hög med böcker hem hit också, att försälja av här hemma och jag ska även iväg på "boksignering" på Matfors Spelbutik, i centrala Matfors, lördagen den 12 april mellan 11-14.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar