lördag 31 januari 2015

Vems ärenden går måldomarna?

I onsdags startade Bonden på Bergsåker.

Han fick ett mycket bra lop, men gav ändå upp helt i och med att det började tjoas och skrikas runt omkring honom på upploppet. Han tappade från andra plats till en sjunde så vi fick i alla fall med oss 2300, trodde jag.

Men då blandade sig måldomarnämnden i det hela och bötfällde mig för snäv körning mot proffstränaren Per Linderoth (som sedermera vann!) efter drygt 250 meter av loppet.

Det kostade mig 900 kronor i böter då jag smidigt och snyggt utnyttjade den lucka som fanns på utsidan när jag gled ut från fjärde inner och ut i tredje ytter.
Linderoth skrek (som vanligt) att jag inte skulle gå ut, men det fanns mycket gott om plats (på filmen ser man att han sitter med sina hjul jämsides med den bakom mig) så jag körde snett framåt och ut. Linderoth kan köra för fullt hela tiden men han kommer ändå varken framåt eller bakåt i sin position vilket syns klart och tydligt på filmen.

Nu straffar idioterna i tornet mig för att Linderoth inte kan täppa till luckan.

Frågan är om Linderoth ringt och gnällt? Och har han det, så kan man ju verkligen ifrågasätta vilkens ärenden måldomaren på Begsåker går.
Har de hittade det här "regelbrottet" på egen hand så vet inte jag riktigt vad jag ska tro. Även om deras kamera har andra vinklar, så borde ju Linderoth ha tagit upp om jag varit på väg att störa honom?

Att det körs riktigt snävt mot mig efter ca 100 meter det bryr man sig inte om, däremot så hittar man den här obefintliga grejen på mig.

Mycket dåligt, minst sagt.

Titta själv och bedöm på

http://www.atgplay.se/#!/lopp/20150128-bergsaker-v4?id=4

Med sån här "kränkande särbehandling" är det inte roligt att vara en av de allt färre körande amatörerna inom svensk travsport.

Men sånt här agerande från måldomarnämnden slår inkompetensen ytterligare en spik i kistan på det sjunkande skeppet som travet av idag är.

Men det är ju så med teoretiker och andra funktionärer där många inte har en aning om hur det är att köra häst i lopp.

Det är inte första gången jag blir brydd över domslut som drabbar mig. Jag gör också fel och de gånger har jag inget problem med att erkänna. Men med såna här bedömningar blir man ju bara brydd.

Vi kör på, men det blir allt tydligare att det finns olika regler beroende påvilken licens man har och det är jävligt dåligt.

Vi provar igen på fredag om vi kommer med. Den här gången dövar vi hästen helt så får vi se.

Det enda glädjande med onsdagen var att Bonden nu passerat 100 000 kronor i insprunget. Kul milstolpe. Nästa mål är att hannår 100 000 insprunget i min träning. fattas drygt 24 000 spänn till det!

Parkin skulel strykas igen. Tydligen höga vita blodkroppar.
De hade tagit blodprov. Ovanligt att han stryks så ofta. Han brukar ju alltid vara kärnfrisk annars.
Man får väl hoppas att det inte är något värre.
Tiden går och snart är det 1 augusti. Sex månader hos Sofia kvar sedan kommer han hem och då börjar vi på ny kula igen.
På återhörande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar