måndag 13 april 2015

Bonden till salu

Det går lite trögt för tillfället.

Det småjävlas med det mesta och då blir man lite nedstämd i humöret när inget fungerar som man tänkt sig.

Bonden är ju som vanligt.

Dum och het när man kör honom. Intervaller i dag och startar sedan på Bergsåker på söndag.

Naturligtvis 4:e spår. "Som vanligt" är jag benägen att skriva.

Lottningsgudarna vill inte att det ska bli så enkelt för oss eftersom de ger oss ständigt spår fyra i voltstart. Det är ju garanterat galopp i starten. Och eventuellt också böter för att vi stör någon när vi ska iväg. Det är precis som om det är något som ska klatra varje gång vi ska ut. Senast när vi för en gångs skull hade ett vettigt läge då knäckte han ju käkremmen,och så var den dagen förstörd.

Nu får han inga mer chanser, för nu har jag ledsnat och satt ut honom på annons på Hästnet.

Jag kommer inte längre än så här.

Jag hade hoppats han skulle springa in 100 000 åt mig innan jag gav upp och han är väl på strax över 80 000 i nuläget. Å andra sidan kanske han hinner gneta in de pengar som fattas innan han försvinner härifrån.

Det har gått två år sedan jag köpte honom, mager och jävligt och nu är han en mycket fin och lugn häst i stallet, dessutom vältränad. Men fortfarande så brinner det för honom för mycket bakom vagnen.

Jag startar ändå på och ser väl se vad som händer under tiden.

Inte säkert någon vill köpa honom heller...

Hade tänkt spara på Montetesten och ha det som försäljningsargument, då jag tror han blir riktigt bra i Monte, åtminstone inledningsvis, men händer det inget på några veckor så får jag väl prova honom själv med någon ryttare.

Det är ingen egentlig brådska att bli fri honom.
Huvudsaken är att han är borta innan Prevenues blivande föl (om det blir något) skall stallas in här till vintern.

Prevenue körde jag och hennes ägare till Ortsjöns Hästgård i slutet av förra veckan, och där blir hon och det kommande fölet tills dess att de är avskiljda och klara. En tung ekonomisk post, men har man inte plats eller lust att sköta om en till fölmärr och ett litet föl så får man ju räkna med det.

Märren såg annars väldigt rund och fin ut. Jag har ju inte sett henne sedan vintern 2012 när jag skänkte bort henne till min gamla klasskamrat från låg och mellanstadiet, Anette Nyberg.

Roligt att se att hon kommit till rätt ägare och trivs. Inte alla avdankade travhästar som gör det. Det är hon värd, min första vinnarhäst som kusk, som hon var då vi slog till 2010.

Prevenue, min första "vinnare" som kusk ser ut att trivas med tillvaron. Foto: Björn Persson

Parkes har inte hostat något mer sedan i måndags förra veckan, men har inte kunnat träna något speciellt hårt efter strykningen. Eventuellt provar jag ett provlopp i 25-tempo för att se hur hon känns om några dagar.
Inga starter planerade då det verkar gå lite för fort för henne just ännu.

Har dock siktet inställt på ett typ nollopp för treåringar på Bollnäs om 5-6 veckor.

Om hon håller sig fräsch och kommer ner mer i tiderna tills dess, vill säga.

Daley är fortfarande snuvig, men ohalt. I samråd med veterinären ställde vi in dennes besök förra veckan, då hältan var på väg bort. Troligen ett klokt beslut, åtminstone ekonomiskt, då hon nu är ohalt igen.
Åtminstone tills nästa gång.

Sundsvalls Tidning gjorde ett stort reportage om mig och mitt författande förra veckan. Mycket bra reklam blev det och det satte lite fart på bokförsäljningen som det verkar.

Jag ska dock inte ropa hej ännu, men det blev ju inte sämre av det i alla fall...

På återhörande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar