fredag 22 maj 2015

Igång på riktigt


Parkes gjorde en fenomenal insats som 5:a på 19,6 efter galopp i debuten.

Blev lite osäker när jag tog i henne från 8:e då den framför bröt ut lite, när vi skulle tillbaka på innerspåret rullade hon över i galopp. Ställde sig snabbt men tappade säkert 50-60 meter på klungan eftersom hon travade lite knackigt i början. Blev även omsprungen av en annan kamrat i utgången på första sväng, så hon fick trava till sig lite bakom denne tills 1200 meter från mål då jag tänkte att hon får väl löpa på för att se om hon kommer ikapp.

Hon hade kontakt med det ledande fyrahästarsfältet i sista sväng, efter 1000 meter på 14,5 men då blev jag lite överoptimistisk och styrde på redan i svängen istället för att vila henne lite och speeden ebbade ut lite grann mot slutet.

Vi var ungefär 5 längder efter vinnaren så hon gjorde det fantastiskt bra, även om jag kanske körde lite väl tufft med henne efter fel.

Men hon har varit som vanligt efter loppet och idag var jag ut och kände på henne lite efter starten i tisdags och det kändes bra.
Öronen framåt och pigg.
Vi provar igen på Bergsåker i E3 Bonusloppet på torsdag. Sedan får hon kanske spara sig till midsommar.

Bonden och jag var iväg till Östersund igår. Bonden hade springspår och 40 meters tillägg. Han blev 8:a.
Lite strul som vanligt.

Igår gick den nya automatkäkremmen av direkt i första starten (måste varit dålig kvalitet. en såg torr ut invändigt så det blir nog ett reklamation). Vi fick hjälp med att stoppa dit huvudänden i magasinet, så han fick lite stöd åtminstone (den andra delen fick jag hålla i vänster handen under loppet, men det gick det med).
Han hoppade sedan i den giltiga starten naturligtvis. Men bara kort och jag chansade med att köra direkt invändigt men hamnade bakom en som var trött på kommandot "kör".

Vi fick vänta tills alla 13 startande var före mig innan jag kunde vrida ut honom med ca 650 meter kvar, då överraskade han genom att "blåsa" om hela fältet i tredje/fjärdespår och i början av upploppet var han uppe utvändigt om ledarna i fjärde spår, men när han hörde de andra kuskarna "tjoa" insåg han att det var upplopp och saktade ner som vanligt.

Tråkigt att han är så upploppsrädd.

Dessutom bröt han snett utåt när jag jagade på honom lite med tömmarna, så han tappade tre-fyra placeringar precis på mållinjen och jag fick 400 i böter tack vare den manövern.
Tur att vi fick den sista slanten åtminstone.
Hästen är bra men har inget självförtroende sista biten.
Synd det.

Men vi kämpar på.

Han är i och med de där två tusen kronorna igår den häst jag själv kört in mest pengar med (85 450 kronor) trots allt, då han passerade Parkin med 650 kronor.

"Junior" hade otur i Elitloppskvalet måste jag säga.
Även om han inte räckt till så hade han kunnat bli trea-fyra någonstans om inte Lutfi Kolgjini klantat till det genom att köra i halvspår så att Anders Svanstedt tvingades köra halvt innan för banan för att inte få in Parkins framben i sulkyhjulet på "Ludde", som för några år sedan beklagade sig i stora rubriker i kvällspressen över att amatörer och liknande inte borde få köra, efter att han blivit generad av Umeåamatören Dick Sjöström på samma sätt).
Parkin, som bara galopperat två gånger i lopp i sitt travliv på över 85 starter (senast som 3-åring på hösten) hade fullt sjå att hålla reda på sina ben när han samtidigt skulle hoppa över banan markeringspinnar fixade inte detta i 08-tempo och tvingades till en galopp.

Men precis som vanligt så missade/brydde sig inte Åbys måldomare om att bötfälla Kolgjini, men det var väl inte annat att vänta.

Parkin tappade sugen och lunkade efter på behörigt avstånd.

Synd för han såg smällfin ut!

Nu skulle han ut i Europa en sväng enligt Sofia Aronsson och vi får väl se hur det går. Huvudsaken är att han är hemma här hos mig i augusti.

Travlivet är kanske på uppåtgående igen, även om jag inte tar ut något i förskott.

Hej svejs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar