torsdag 13 augusti 2015

Mycket trav nu!

Det känns bra att känna att hästar börjar bli på gång igen.

Det har varit ett svag sommar med lite möjligheter till starter av olika anledningar och dessutom lite sjukdomar i stallet. Därför känns det bra nu när allt börjar rulla på på det sätt som jag önskar.

I lördags startade både Parkin och Bonden Dannero.

Parkin som gick ut mot några av de allra bästa hästarna i Sverige just nu, i V75:s Gulddivison, fick det som väntat tufft. Men kördes smart av kusken Krister Söderholm som körde ner på innerspår och kände sig för.

Hästen slog av på takten sista biten när kusken förstod att han inte skulle nå pengar och det var bra inför framtiden.
Tanken var ju också att han skulle få lite bättre tempo i kroppen genom att starta i lopp, eftersom han är så bekväm i träningen.

 Han känns också bättre och bättre för varje träningspass.

Söderholm var nöjd med hästen och trodde att loppet nog gjort nytta för framtiden, och att han nog skulle räcka bra i vanliga lopp.

Och att han gärna körde igen.

Bonden hade ju inte startat sedan i maj så jag förstod att han skulle vara löpsugen om han bara gick iväg. Och det gjorde han, även om det var nära några missöden i början. Men genom att köra slalom och hålla i mig så hamnade vi till slut i andra par ytter efter 700 meters körning från bakspår på tillägg.

Det hade naturligtvis gått alldeles för fort (framspårshästarna öppnande efter 15 första tusen) för hans del, så när vi kom in i sista sväng hissade han "nödflagg" men höll ändå till sista slanten.

Vilket bekostade både resan, startavgifterna och kusken på Parkin.

Han är nyttig och tjänar allt som oftast en slant, även om han kan så mycket bättre än han visar, Bonden
Båda startar snart igen.

Parkin gör debut i Monté på lördag, han får rutinerade Susanne Osterling i sadeln då Anna-Lena Forsberg redan lovat bort sig.

Ska bli spännande att se hur det går.

Lämpligt lopp på papperet i alla fall, även om han inte slår Linda S Hedströms häst.

Bonden anmäls till breddlopp på Östersund den 21:a eller P21 på Gävle samma dag.

Parkes har tränat på och känns också nöjaktigt bra. Har kört henne med huvudstång de senaste tre passen och det fungerar bra.

Nu är ju det bara en "mekanisk lösning" på ett svårlöst problem, så det är ju inte idealiskt, men vad göra?

Testar att gå ut på Solänget på måndag. Tyvärr är det et kortlopp och frågan är väl om hon hinner med från början.

Gör hon det så tycker jag hon ska ha en bra chans, även om det var några hyfsade med.

Mest spännande annars är väl finalen av Amatör-SM för kuskar som går av stapeln på lördagskvällen på Bergsåker.

Jag och Cash'em Online fick tredjespår bakom bilen i det första försöket.

Ska bli spännande.

Jag är en av de minst meriterade kuskarna i loppet med mina 6 vunna lopp.

Exempelvis har Samuel Rehn, som är den som vunnit mest lopp av oss i årets SM, vunnit hela 180 lopp. Bäst segerprocent har Hanna Lähdekorpi som vinner 22 procent av sina uppsittningar. Själv har jag bara en segerprocent på knappt 3.

Men jag känner mig inte slagen på förhand.
Stort känns det för mig i alla fall.

Travronden hade mig som "omslagspojke" på sin nätsida, vilket var skoj även om det var en gammal bild.

Se länken här:
http://www.travronden.se/nyheter/sport/mastare-ska-koras-76562

För er som är intresserade att se vilka som tidigare vunnit eller deltagit, rekommenderar jag att ni tittar in på Kurt Anderssons travsida på länken:
http://www.qhurth.com/trav/lopp/amatorsm.htm

Det är fri entré på Bergsåker på lördag så jag hoppas några av er är där och hejar

Vi hörs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar