onsdag 5 augusti 2015

Två ut!

På lördag är det V75 på Dannero.

I Gulddivisionen brukar det vara lite anmält (finns ju i och för sig inte en uppsjö av Guldhästar så det brukar vara samma gäng), så även denna gång och därför passade jag på att anmäla Parkin.

Nu kommer han ju att agera "statist" men han behöver en del lopp i kroppen för att komma igång och då är det väl bara att pröva där han får vara med.

Vi siktar på ett helstängt huvudlag med ett fyrkantigt hål i mitten, ett så kallat "Open eye-huvudlag" för första gången och så skulle kusken Krister Söderholm försöka låna en jänkarvagn av en kollega som skulle till Dannero.

Han hade tänkt ta med sin egen, men då fick han inte med sin häst i klass två, trots att den hade över 1100 poäng (Parkin kom med på 129) så han får naturligtvis inte plats med den när han åker i en vanlig bil, men det kanske ordnar sig ändå. Annars blir det den gamla vanlig Grafströmsulkyn.

"Junior" gick ett banjobb efter 24,5/2140 meter med Greggan i sulkyn i måndags utanpå Parkes. Parkin såg fin ut men tar ju inte i så han blir svettig direkt.
Parkes hade dessutom stora problem med travet, efter det att jag testade att köra henne barfota fram, vilket inte fungerade alls.

Greggan kör snabbjobb med Parkin på Bergsåker. Foto: Björn Persson ©

Farten har hon men det kändes som ett steg bakåt i måndags, även om vi avslutade efter 15 sista 200.

Hon kändes annars fin i värmningen i bakvarv och rätt skaplig i "provstarten" i rätvarv och genom kurvan, Men sen när skorna togs av fick hon inte till det riktigt, blev entömd och allmänt besvärlig. Hon tappade benen och rytmen helt efter 700 meter så vi fick stanna och börja om, så det blev ju nästan 3000 meter i skapligt tempo för dem båda.

Nu är hon nyskodd med bakvända skor igen och nästa barfota test får väl dröja. Kanske vi startar den 15:e men jag har inte bestämt mig ännu.

Jag vill ju att hon ska fungera.

Quantum Bond känns väldigt fin och det ska bli spännande att prova honom på Dannero nu på lördag. Står ju lite illa till men å andra sidan kanske han går felfritt när han är sista häst i volten. Vi får se.
Provar att köra honom helt dövad och med goggles den här gången. Förhoppningsvis vet han inte vart han är när det är upploppsdags.

Daley börjar ta sig, men är fortfarande mager som bara den. Hon är avmaskad och medicinerad efter konstens alla regler, så jag hoppas hon går till sig så att det går att börja träna lite smått.

Jag siktar på att dra igång med henne när vi kommer hem från Grekland i mitten av september. Inkörningen gjorde jag ju redan i våras, så förhoppningsvis är det bara att börja köra.

Nästa lördag, den 15:e är det Amatör-SM på Bergsåker. Ska bli oerhört spännande att representera hemmabanan och helt klart så är det det största som jag personligen får uppleva inom travet, i alla fall som kusk.

Jag hoppas hästen jag ska köra Cash'em Online håller formen, eller är ännu bättre än vid uttagningarna..

Det är försök och final och jag känner mig inte chanslös på förhand, även om det är många bra hästar som kvalat in.

Med bra spår i försöket så är allt möjligt!

Hoppas ni kommer och stöttar från publikplats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar