söndag 11 oktober 2015

Sanslös vecka


Hej igen.

Trav-oktober har börjat sanslöst bra för mig och hästarna.

Det började med Parkes på Bergsåker. Hon värmde lite sämre än vanligt, men skärpte till sig när det blev allvar och gjorde ett riktigt bra lopp då hon fick gå med i ryggar och vreds ut i ingången till upploppet, då hon avslutade bra och blev trea. Tiden blev nytt rekord på distansen, 17,9/2140 meter och hon tjänade hela 8500 kronor.

Och jag fick inga böter heller då jag inte tordes vika fram körspöt ens, men jag gungade lite och manade på med tömmarna lite, det gick det med. Det är en ärlig häst det här.

Hon har ju en lite udda stil med huvudet, men benen sätter hon rätt så det är svårt att räkna ut vad som stör henne, om det inte är "bullarna" på kotorna fram.
Därefter var det Parkins tur att visa att han inte är helt slut som artist. Efter att ha gjort ett mediokert intryck sedan hemkomsten från Sofia Aronsson i juli, verkar han börja hitta tillbaka till sitt gamla jag.

Eller så är det ett nytt "jag" som han plockat fram.
Nu avslutade han riktigt bra och slutade 5:a efter att ha fått ett fint lopp av körande Susanne Osterling som verkar passa utmärkt som kusk åt honom. Välbetalt var det och 7000 spänn in.

Jakten på milstolpen, att komma över 2 miljoner fortsätter.

En nymodighet han börjat med är att han "hingstskriker" och gnäggar så fort han är på en travbana nu för tiden. Det är riktiga hingstvrål när man åker ut ur stallet på banan för att värma.
Det är liksom "Här är jag" eller så ropar han efter någon.Underligt ändå när det kommer från en snart tioårig valack.

Men inte så lite skoj är det att se att han trivs med livet.
Han blev dock lite hovöm höger bak i onsdags, men efter att fått på sig nya skor och sulor så var han som vanligt igen. Vi siktar på ett nytt försök i V86 den 21 om han verkar OK.

Både han och Parkes går lugna intervaller imorgon igen, de har båda fått ta igen sig i hagen sedan onsdagsstarterna. Parkin vaccinerades också direkt efter loppet, men nu för tiden är det bättre vacciner än förr, så det har inte märkts något på honom.

Så över till Bonden då som fick ta sig an några kamrater i ett Breddlopp på Bergsåker igår, då vi inte kom med till Solvalla. Trots att han hade näst minst pengar på sig i loppet sopade han banan med dem även denna gång och det på fina 17-blankt över medeldistansen. Spännande och roligt. Och tio friska tusenlappar till in på kontot.
Otroligt bra. Snart är omkostnaderna för hela vintern i hamn. Det har man inte varit van, de sista åren.
Han har tagit två ganska enkla segrar hittills, med det blir nog lite tuffare nu när han gått över "breddpoängen".

Duktiga Anna-Lena Forsberg i sadeln som vanligt.

Quantum Bond och Anna-Lena Forsberg vinner andra raka i monté. Foto: Skärmdump ATG ©

Nästa start för Bonden blir nog Hagmyren redan nästa söndag. Bra montéproposition där.
Men då är jag upptagen så fröken Forsberg har lovat att fixa allt.

Bra tjej det.

Jag körde nordsvensken (eller kallblodet som de egentligen heter) Pånis Pajas åt min kompis Thomas Andermyr i lördags.

Det var en spännande och trevlig upplevelse. Det var väldigt länge sedan jag körde en "palt" och jag trodde förbannelsen var bruten (jag har faktiskt aldrig kört in en enda krona med en "nordis" på, tror jag åtta försök),
när jag lyckades lotsa honom i princip hela loppet i rygg på ledaren, trots två jättekorta galopper under vägen, till vad som såg ut att kunna bli en fin fjärde plats.
 Men hästen ville annat och hoppade även en tredje gång i början av upploppet så vi blev diskade.
Tråkigt för Thomas och för mig med. Speciellt då ledaren också hoppade över mål och vi då skulle ha blivit trea.

Det var faktiskt hela tre och ett halvt år sedan hästen senast placerat sig på plats.

Men vi tar nya tag.

Och jag stärks allt mer i tron att jag nog inte är så jävla dålig kusk ändå.

Nu är jag närmast avstängd i tre veckor från och med tisdag. Nästa lopp jag kör kommer att tilldra sig efter den 2 november. Men det kommer väl några blogginlägg innan dess.

Avslutar med att gratulera Patric Svensson (om påstår att han brukar läsa den här bloggen, kul att NÅGON gör det) till gårdagens seger med Lillaosåfin

Hej för den här gången

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar