måndag 5 oktober 2015

Hinner med några lopp innan avstängning


Förra veckan var jag till Dannero med Parkes. Hon avslutade bra efter kanske lite väl defensiv körning från min sida.
Offensivt blev det från sista sväng och in mot mål. Hon avslutade i underkant 1,15 hela sista varvet och slutade 3:a på tiden 19,6.
 Då gick det i 23-tempo de första 13-1400 metrarna så det gick undan rejält sista biten.

Tyvärr blev jag lite ivrig i överkant när jag fick segervittring och jag drog på mig ännu en böter för drivning.

Nu var det tredje gången på några månader och då väntar naturligtvis en avstängning för 3:e gångs förseelse.

Eftersom jag ligger i kategorin som kört under 30 lopp det senaste året får jag tre veckors avstängning där en som kör, säg 500 lopp om året får två dagar för samma typ av brott.

Inte mycket att säga om.

Jag hinner dock köra några till lopp innan avstängningen ska börja avtjänas den 13:e oktober.

Närmast på onsdag med Parkes igen, där hon går ut i ett lopp för de som tjänat högst 20 000 kronor. Vi fick andra spår och det är väl hyfsat för hennes del. Några bra men jag hoppas vi är med där framme när checken skrivs ut.

Och att jag håller mig lugn med spöt.

Parkin startar också i ett sulkylopp samma dag. I sulkyn Susanne H Osterling. Hon skötte sig bra och gillade hästen när hon red honom och får nu chansen i sulky också.

Vi lånar en jänkarvagn av Grafströms och hoppas på att det blir en slant.

Han kanske måste starta med skor bak, och det är ju ingen höjdare för hans del, men jag har utrustat honom med de där nya Propad-sulorna och ett par Razer-barfotaskor, så vi får väl se hur det blir.
Han måste bara vara bättre än senast.

Annars är det tack och godnatt för i år.

Propadsulor och Razerskor. Sulorna kommer skäras ur för bättre grepp på onsdag. Foto: Björn Persson ©

Jag har även slagit på Daley skor för första gången idag.

Hon var oerhört snäll måste jag säga. Annars är man ju lite orolig varje gång det är "debut" för något. Speciellt vad det gäller att slå fast skor på hovarna för första gången. Rycker de åt sig en hov när man ska sömma fast skon kan det gå riktigt illa.

Det gäller att hålla i och känna av.

Nu gick det bra i alla fall och hon har skor på alla fyra. Ska bli spännande att köra henne i morgon igen och se om det går bättre nu.
Vägen är ju hård och hon har nästan känts lite hovöm och gått försiktigt tills vi kommit bort på sandbanan.

Hon har fått börja jogga på lite grann och det här är en "långstegad" dam som det känns har rätta rytmen i steget.
Och om allt annat ramlat på plats och hon inte blir alltför storväxt, kan det bli skojigt framöver även med den här damen.

Daley har fått sina första skor. Foto: Björn Persson ©

Hade med skräckblandad förtjusning sett fram emot fredagen, då tanken var att släpa med sig Bonden till Solvalla och dominera i Montéloppet där nere under lunchtravet. men 487 poäng räckte inte till annat än att bli förstareserv.

Nu får vi nöja oss med Breddtrav på Bergsåker på lördag istället.

Montéproppen var kanske inte superbra, men får han bara vettigt utgångsläge tror jag han vinner där med, även om det är 500 meter längre än senast. Anna-lena Forsberg upp i sadeln även denna gång.

Anmälan i morgon.

Dessutom så kan det bli så att jag som lånekusk även kör en tidigare segerlös nordis åt en kompis på lördag. Det ska bli kul.

Det var ett tag sedan.

Ha en trevlig travvecka därute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar