tisdag 9 februari 2016

Årets första provlopp och Willie Carr's ben

Idag var jag in på Bergsåker och körde provlopp.

Fyra deltagare, Sveriges dyraste auktionshäst för något år sedan, Bungle Rain och en som heter Golden League stod start. Parkes och jag hade innerspåret på tjugo meetrs tillägg och meriterade Inez Fri startade bredvid mig.

Vi körde i kapp efter 4-500 meter och fick tredje invändigt på den smetiga banan, Golden League i dödens. I sista sväng följde jag med i ryggar, Inez Fri rundade oss mitt i svängen och jag ut i tredje spår på upploppet. Parkes höll farten skapligt som trea och slog av Golden League odriven, men nog kändes det att det var första banjobbet sedan starten i november.

Hon kändes rejäl och fin annars och gick att köra
 genom svängarna med ett vanligt ledat bett och vanliga framskor. Ifjol var det entömsbett och bakvända som gällde för att få runt henne, så det är ju bättre i alla fall, även om hon nickade lite med huvudet nu också.
Bäst av allt var att hon varken pissade eller slog med svansen idag. Måste ha varit brunst som ställde till det förra veckan.

Provlopp på lördag för Parkin som kan det där, men behöver lite sällskap för att vara på gott humör, och ska köras i ryggar.

Jag och ryggskadade hovslagaren Janne Falk tog tag i hovarna på Willie Carr också. Janne höll i och jag raspade, så nu står han i alla fall någorlunda som en häst.

Om jag skulle ha önskat något, så hade det varit att jag åkt till Ortsjön och fixat verkningarna själv, även tidigare.

Men nu får vi göra det bästa av situationen. Han har dock varit lite stel och halt i höger bakben efter den vådliga hemresan, men annars verkar han okej. Vi får väl avvakta och se.


Willie Carr står bättre på hovarna nu. Foto: Björn Persson ©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar