torsdag 29 april 2010

Aprilstatistiken håller i sig

Precis som jag nämnde i förra bloggen så är april ingen vidare månad för min del. Newyorken var mer eller mindre usel i tisdags. Hon kändes loj mest hela tiden, från värmningen och framåt.

Nu bommade jag ju från springspåret i de två första starterna, men som tur var blev det omstart vid båda gångerna innan jag kom iväg nöjaktigt i den giltiga och hamnade i andra par ytter.

Nu satt ju Per Linderoth framför mig och han var ju inte nöjd med dödens så han tog upp mer och mer och när vi hamnade någonstans jämsides med dom i fjärde/femte par, och jag såg att det var en häst på väg fram i tredjespår, gick jag ut och tänkte runda Linderoth's häst och sedan släppa till den som kom.

Men då blev det helt fel alltihop.

Newyorken var trögare än trög ute i tredjespår men efter mycket möda så lyckades jag tvinga henne förbi Linderoths häst efter 700 meter. Då hade den andra hästen backat tillbaka så det blev en fortsättning i dödens och det har hon ju aldrig gillat riktigt.

500 kvar kastade hon in handuken helt.

Tråkigt då hon var bra senast.

Men höbyte och en månads startuppehåll gjorde väl sitt och den dåliga styrningen av mig var ju inte riktigt bra den heller.

Men så är det med april.

Nu är det Parkin kvar på Bergsåker i morgon och det var väl inte oväntat att han skulle få ett spår som inte passar speciellt bra för hans del när det är autostart.

Man blir ju nästan förbannad när man tänker efter.

Om förbehållet som togs bort för ett par år sedan funnits kvar skulle man ju valt bort de fyra spår som inte passar.

Nu är man tvingad att gå ut och starta från lägen som man med nästan garanti får böter i från, eftersom han är dödligt rädd för just startbilen.

Det är ju dyrt nog som det är den här sporten, så man kan ju hålla sig för skratt.

Det finns 4 spår av 12 möjliga som man inte vill ha med honom och det är spåren närmast och rakt bakom bilen. Det är väl kanske den enda häst jag haft som jag gärna sett att jag fått bakspår eller till och med 7 eller 8 spår med bakom bilen.

Spår som man aldrig vill ha annars.

Då får man ju naturligtvis dessa spår nästan varje gång man ska prova auto.

Tråkigt att veta att det kanske kostar en någonstans mellan 12-1500 kronor i morgon innan loppet ens kommit igång.

Men det enklaste vore ju att aldrig anmäla till autostartslopp, men han kanske lär sig så småningom.

Dessutom var det tänkt att Henrik Svensson skulle köra. Nu ringde han i söndags och sa att han skulle till Turkiet på semester.

Så det blev till att köra själv.

Annars så har jag tagit beslutet att sluta med New York City efter tisdagens debacle. Jag har kontaktat ägarna och sagt att jag inte vill hålla på med henne något mer.

Hon skulle säkert kunna tjäna lika mycket pengar även i år, men jag tycker det är så tråkigt att hela tiden smyga och smyga i loppen och ändå måsta tvinga henne sista biten in mot mål.

Det skulle ju vara roligt att köra en häst som bara hugger tag i grejorna och vill framåt när man väl viker ut den. Den hästen hittar jag ju aldrig om jag har fulla stallet med den typen av hästar jag har nu, så det gäller att rensa ut i tid.

Det är därför jag ger upp med Newyorken nu.

Annonsen på henne hittar ni här

Även Hibbitt lever också han på lånad tid. Han börjar bli lite väl understimulerad och får nu en sista sommar med att gå på bete och ha det bra innan han får vistas på de evigt gröna ängarna.

Det är ju en underbar häst på alla sätt men kräver mer stimulans än han får idag för att må bra.

Han är ju inte direkt hästen som passar som ridhäst, och eftersom jag tycker alltför bra om honom för att skicka honom vart som helst utan att veta vad som händer, så känns det bäst att han får sluta sina dagar någon gång i höst och veta att han alltid haft ett "bra" liv.

Trevlig valborg på er där ute.

Själv ska jag köra lopp klockan 21.30 ungefär och det blir väl lagomt muntert med tanke på förutsättningarna.

1 kommentar: