torsdag 8 april 2010

Nytt försök på söndag

Parkin får göra ett nytt försök att tjäna en slant på söndag på Hagmyren. Hade först tänkt låta Henke köra, men jag bestämde mig ändå för att prova en gång till själv när det inte är auto.
Jag kör ju inte bort några poäng den här gången så då är det väl lika bra att testa själv.

Sedan är det ju själva loppen jag gillar allra mest.

Newyorken hon kommer inte med någonstans. Det är dåligt med lopp i hennes klass under hela april här omkring. Ska dock prova att anmäla henne till Bollnäs nästa fredag, men det var redan 9 hästar anmälda så jag tror det blir svårt att komma med där med.

Men provar man inte så kommer man garanterat inte med.

Annars så har jag idag tittat på Hans-Erik Skoglund och härlige Speedy Tim när dom vann ett klass II-försök i V65 på Bergsåker i mitten av 1980-talet.

Jag hade mailat in och önskat detta lopp på Bergsåkers webtipssida.

Oerhört kul att se loppet igen. Här är länken.

Det var ett av de första riktiga travminnen jag har från publikplats och ännu roligare blev det när jag några år senare, 1990 fick chansen att känna på Speedy Tim i ett snabbjobb på Bergsåker.

Hästen var gammal då och hade problem med kotorna, men hade en oerhörd speed och det kändes som om han höll på att rycka armarna av mig när vi vände upp.

Ägaren Nisse Johansson hade många historier att berätta om "Timmen". Bland annat så var han lätt att hitta om han rymde, för då stod han alltid inne i någon hästfinka.

Eftersom han gillade att åka iväg och tävla så tog han alltid chansen att "lasta sig själv" när han hade möjligheten.

Detta var Hans-Eriks sista "större" seger och han var en väldigt bra tränare att ha att göra med. Jag hade oerhörd nytat av honom och han hjälpte mig en hel del i början av min så kallade "travkarriär" även om han själv var på väg bort från travet.

Han tog tränarpension 1995, tror jag och sedan hjälpte han äldste sonen Håkan något år innan han drog sig tillbaka helt.

Förutom ett flertal championat och mer än 500 segrar så var var nog Christina Speeds tredje plats i stochampionatet hans största framgång nationell.

Han bor kvar i Bergsåker, bara ett stenkast från travbanan, men jag har inte sett honom på ett tag nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar