torsdag 22 april 2010

Vi tränar på

Det har varit lite besvärligt att träna i april då snön varit mjuk och vägarna hårda. Nu har äntligen min "sommarträningsbana" tinat fram.

Riktigt skoj att köra i sand den här veckan efter att ha fått hålla tillgodo med hårdfrusna vägar sista tiden..

Hästarna brukar också piggna på sig lite extra när det blir ordning igen.

April har varit den sämsta månaden av mina normalt dåliga månader då det gäller inkörda pengar i flera år nu.

I början på 2000-talet då Stefan Eriksson skötte träningen av Hibbitt var det andra bullar, då brukade det vara årsdebut i april och Hibbitt som brukade vara löpsugen värre efter vintervilan inledde ofta med en eller ett par raka segrar.

Nu är det andra tider och det är sämre med aprilutdelningen.

Ifjol så tror jag att april var den enda månaden som jag inte fick in en enda krona på travet, trots att jag faktiskt startade hela fyra gånger.

I år har det bara blivit en start i april och det blev inte oväntat en "nolla". Nu har jag faktiskt chansen att bättra på aprilstatistiken på tisdag då Newyorken ska ut i ett P21-lopp på Bergsåker, men det är som sagt fel månad för mig.

Sista april har jag också chansen på en slant om Parkin kommer med. Anmälan på måndag och jag har satt upp Henke i första hand och mig själv i andra hand som kusk. Har han ingen annan så kör han väl åt mig.

Ska bli intressant i såna fall att se hur hästen han beter sig.

Travlegenden KG Holgersson (inga övriga jämförelser) sa en gång till mig att han hade samma problem även han. Hans hästar sprang ingenting i just april och han påstod att det berodde på pälsfällningen och att det tog för mycket energi eller något, av en del hästar och då tappade de formen.

Hästarna känns annars skapliga här hemma även om det inte blivit några inkomster på slutet.

Newyorken är kanske aningen sliten, men jag håller efter och smörjer henne regelbundet med liniment och hoppas hon fräschar till sig lite, det har varit lite hårt underlag att träna på och sånt märker man av på henne ganska fort har jag märkt.

Hon är ju inte halt utan bara lite kantigare än vanligt, men jag hoppas på att det bara är tillfälligt. Sedan är hon ju alltid oskärpt här hemma och det spelar väl in det också kanske.

Nu har hon ju inte startat på nästan en månad så det är svårt att säga var hon står då hon aldrig går några banjobb.

Parkin är dock i bra slag och är mjuk och smidig och dessutom löpvillig på sandbanan. Jag tror faktiskt (peppar, peppar) att han kommer att slå till och överraska en hel del framöver.

jag tyckte senaste loppet var ett stort steg framåt även om det inte märktes i resultatlistan.

Norma har jag ringt och ändrat försäkringen på idag. Nu har hon en avelsförsäkring istället för en för tävlingshästar. Jag kör henne ingenting utan hon går i hagen med Newyorken.

Tanken är väl att hon går iväg på betäckning runt midsommar eller straxt därefter.

Tråkigt att ge upp, men hon kanske lämnar någon avkomma med samma inställning, men med bättre ben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar