lördag 17 juli 2010

Åskan ställer till det

Ja, här på Storjorden så har åskan ställt till det igen.
Inget internet på några dagar och den gamla datorn har fått hoppa in igen eftersom nätverkskortet rykt - igen - det var en jävla skitdator jag köpte den senaste, det har varit allt möjligt som hänt med den och jag tror jag haft den i max 2 år. Senaste reparationen gick på 1700 spänn.

Och nu är det dags för ett nytt nätverkskort för tredje gången.

Man kan hålla sig för skratt.

Likaså försäljningen av Newyorken är en historia för sig själv. I bland undrar man över hur folk tänker. Ena dagen så vill man komma och hämta hästen och nästa dag så har man ångrat sig.

Det är ju fritt att vara som man vill, men ibland undrar man hur det är ställt i de övre delarna på folk.

Det senaste funderingen från en potentiell köpare var "kan du köra upp henne till Umeå i morgon?"

Skulle inte tro DET.

Vi får väl se vad som händer. Priset är nere på 15 000 spänn nu. Är det någon som är sugen är det bara att ringa.

Inte så tokig häst.

Men är hon inte borta när vi ska ner till Dalarna i augusti, då åker hon nog med dit och levereras hem till ägarna.

Tills dess blir det bete med Norma och med Prevenue, som för övrigt böjdes igenom här efter senaste starten och var då halt i båda bakkotorna samt lite grann i en framkota. Behandling väntar och det blir en tripp till Hudikkliniken på måndag. Sedan blir det vila och återhämtning även för henne.

Parkin har varit hos Henke Svensson i en knapp vecka och det går bra som det hörs. Han kommer väl ut till start igen i slutet av månaden som det lät.

Jag har också varit iväg och inhandlat ett Hästsläp. Det blev ett Christ Cortez uttaget i juli 2008. Nästan nytt alltså, och det kändes riktigt bra att dra, dessutom till ett vettigt pris.

Bilder kommer när jag får ordning på tillvaron.

Just nu är det alltså lugnt och fridfullt på hästfronten.

Lugnt och frdifullt var det inte under förra veckan då vi tog in 8,3 ton hö, buntat i 6-7 kilos balar.

Det ligger hö lite här och var härhemma, eftersom jag tog hem allt hö jag köpt den här gången. jag brukar nyttja högubbens lada annars. Men det ville jag inte göra nu då vi hade några "meningskiljaktligheter", eller HAN hade det.

Det kändes inte som jag ville ha något mer med honom att göra efter det, så jag bestämde mig för att ta hem allt.

Det brann till helt för honom, och han tyckte inte att jag höll mig till överenskommelsen vi hade - trots att jag gjort i år precis som alla andra år- så jag vet inte vad det var med honom, en dålig dag kanske.

Men att han kallade mig "en jävla fitta" var att gå över gränsen, och även om han bad mig om ursäkt och försökte släta över dagarna efter, så känns det som om jag för min egen skull behöver skaffa en ny höleverantör till nästa år.

Jag tål mycket, men det finns gränser även för mig. Lite hyfs kan man väl kräva av vuxet folk.

Jag köper lite hö på annat håll också, men det är i så små mängder så det räcker inte fullt ut. Den som har hö som hästarna gillar bäst, Karl-Isak, brukar komma med några lass på vintern, men han har inte tillräckligt mycket hö för att det ska räcka till hela min förbrukning och en annan lirare, Hansson som kör med 200 kilos oplastat och rundbalat torrhö, skulle säkert kunna leverera, men så stora rullar kan jag inte lagra mer än två åt gången, och det blir lite opraktiskt.

Vi får se hur det går. Men det är långt till sommaren.

Med lite färre hästar klarar jag mig kanske ändå.

Just nu är det semester och det är rätt skönt.

Åker till Grekland en sväng nu och får jag bara bort Newyorken innan dess är det frid och fröjd med allt, då kan jag slappna av på riktigt.

Det var ett tag sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar