onsdag 7 mars 2012

Bakslag

Idag var vi på återbesök igen med Parkin och det blev ju bakslag på hans vänstra framknä.

Hältan vill inte ge med sig riktigt.

Han är haltfri när han travar i gången, men vid böjprovet hamnar man på en engradig hälta.

Idag tog dom röntgenbilder bara för att vara på den säkra sidan, men där i var det så fint, så fint.

Nu har han fått kortison och Irap (första gången) och bara Irap senast. Den här gången fick han tuppkam (samt metacam i munnen fem dagar framåt).

Nu har han snart provat allt som finns i medicinväg.

Veterinären var dock säker på att allt skulle bli bara bra så småningom.

Hältan kunde ju också bero på stelhet och att han behöver komma igång och köras lite också för att hältan ska släppa helt, nu när han stått över helt i fjorton dagar.

Ordenationen den här gången är att jag skulle börja köra lite skrittmotion i tio dagar och sedan börja jogga honom igen.

 Och göra nytt böjprov om 2-3 veckor.

Och tiden den går.

Proud Bee fick följa med även hon och visa upp sitt knä.

De trodde där nere på kliniken att hon slagit sig själv i hagen och att Norma i själva verket är oskyldig till svullnaden.

Det var bara en rejäl blodutgjutning, men hon röntgades även hon för att säkerställa att allt var OK (pengarna fortsätter alltså att spruta ut ur min plånbok med oförminskad hastighet).

Henne var det bara att börja köra som vanligt, men jag skulle skydda knät.

Nu har jag ju knäkappor och senskydd på henne när jag tränar, men i hagen kan jag ju inte gärna ha det på henne, så vi får väl se hur det går.

Jag kunde smörja med något antiinflammatoriskt, sa dom.

Blir jag bara lite piggare (har fått en släng av någon influensa och mår rätt taskigt just nu) så selar jag väl på henne i morgon.

Parkin har ju utomhusförbud en dag till men på fredag är det väl hans tur att få på sig en sele igen.

Nu är det ju ingen brådska att få igång "Danskan" eftersom de enda passande lopp hon hade fram till maj, var det i fredags och så möjligen ett på onsdag nästa vecka.

Men det är ju lite väl tidigt efter två veckors vila.

Det är för jävla dåligt med passande propositioner.

Och det här "Svensk Grundserie" är ju ett jävla skit eftersom hon är danska (man betalar en jävla massa pengar i import o s v men får ändå inte starta i de loppen trots att hon är importerad hit).

Det var väl detsamma egentligen.

Men kontentan är ju den att alla andra lopp i den här klassen verkar ju nu ha försvunnit.

Och då är ju frågan, vart ska jag då starta?

Nej, det blir allt mer klart att travet är inte längre till för "amatörer och småhandlare" som en själv.

Ta bara exempelvis när Danska travförbundet skickar på mig en räkning via deras TDS-system för resan på hästen som Magnus Ladegaard lämnat in.

När jag meddelar danskarna att jag inte beställt någon resa och bifogar kontraktet, så svarar dom med helt enkelt att betalar jag inte så får hästen startförbud.

Detta trots att jag har ett köpekontrakt där det står att resan till Stockholm ingick i priset.

Jag vände mig till Svensk Tarvsport och frågade om dom kunde hjälpa mig.

Men icke.

Det kunde dom inte eftersom våra (hästägare och B-tränares) intresseorganisationer  inte har förhandlat till sig om den tjänsten som TDS och liknande som tränarna gjort, typ.

Det innebär egentligen att man inom travsporten är helt chanslös som ägare och man har inget att sätta emot om exempelvis en proffstränare vill ha betalt för något som man är oense om.

Att bestrida en faktura och tro att man ska få rätt är ju i och med detta helt uteslutet.

Det finns bara ett sida som Svensk Travsport ställer sig på.

Och det tycker jag är förjävligt helt enkelt.

Men det är väl bara att kämpa på.

Och försöka lösa allt själv.

Precis som vanligt!

2 kommentarer:

  1. Usch va trist med halta/skadade hästar , vi har 3 st med olika problem så vårt travliv suger med. Men jag släppte ner bettvaggan nått hål så den inte trycker i mungipan på Rally, o vips var huvudskakningarna borta. tänk om det vore så lätt att bli av med detta ofog. Men han hittar väl på något annat istället. Den där danska tränaren ska väl "skj...s". Du kan få låna min pistol ,hehehe

    SvaraRadera
  2. Ja du Håkan, egentligen så skulle jag väl fara ner till Danmark och skipa rättvisa på egen hand.

    Men jag var sämt på skjutprovet på min pluton så det skulle nog gå åt helvete det med ;)

    Nä skämt åsido, så är det tråkigt att man alltid är "chanslös" redan på förhand.

    Kämpa på med Rally du så kanske det lossnar.

    SvaraRadera