fredag 10 maj 2013

Spännande

Imorgon är det så dags för "Gulddebuten" för Parkin.
 
Oerhört spännande och oavsett hur det går så är det otroligt egentligen att en sån som jag - en helt vanlig "svensson" utan egentliga förutsättningar - kan "ligga bakom" en häst som nu är i yppersta eliten, i en så pass stor sport som trav.

Det är roligt men å andra sidan, så är ju en stor del av anledningen att alla de pusselbitar som finns för att ta fram en topphäst måste falla på rätt plats.

Och det har det helt klart gjort den här gången.

Nu tror jag inte att han vinner den här gången även om jag naturligtvis hoppas på det.

Hästen verkar i alla fall vara i bra slag enligt tränar-Henke men det är som sagt mycket som skall falla på plats även i morgon.

En bra slant hoppas jag på i alla fall även om dom skurit bra på prissummorna i Guldloppen.

Nu är det ju stora pengar ändå men det kostar även en hel del.

Senaste starten på "Valla" inbringade 11 000 kronor och när sedan månadsräkningen kom så hade jag ändå backat ca 3 000 spänn.

Det är inte konstigt att "vanligt folk" inte har råd att hålla på med trav längre.

Kostnadsbiten är den största anledningen till att folk slutar.

Inte ointresse och andra påhitt.

Det är för dyrt helt enkelt numera.

Och även om jag tillhör de lyckligt lottade som har en häst som försörjt de andra hästarna i stallet, och även kunde få en liten slant över ifjol, så känns det som om "Drömmen" att få till en kanonhäst ändå är ett litet luftslott.

Missförstå mig rätt nu.

Jag är glad över alla upplevelser och chansen att hålla på med det här och gå lite vinst.

MEN det är inte "högsta vinsten" direkt.

För när man äger en häst som var den 88:e mest vinstrika travhästen i landet under fjolåret, och ändå inte får mer än ca 10 procent av den insprungna summan över och kan stoppa i den egna fickan (efter skatt) så tar det lite udden ur det hela.

Det är helt enkelt för dyrt.

För mig är framtiden för mig enkel.

Slutar Parkin springa in dessa "fantasi-summor", som han gjort senaste åren, så får han väl avsluta "Elit-karriären" och vara hemma här och tjäna ihop småslantar istället.

Det kanske blir till och med "mer över" med en mindre kostnad, och det utan att han behöver speeda under 1,10 ute i spåren sista varvet.

Jag håller ju på med det här för att ha roligt, inte för att hålla travsporten och de som lever på det här under armarna, i alla fall inte till vilken kostnad som helst.

Speciellt inte när jag helst av allt vill hålla på med mina hästar själv.

För andra hästägare som inte håller på själva så antar jag att lösningen blir att sluta med trav när plånboken inte räcker till längre.

Och det är dit vi är på väg.

Och har så varit ett tag.

Men nu håller vi "tömmarna" för morgondagens tävlingar.

Jag ska inte vara allt för negativ.

Det är ju fortfarande roligt (så länge man inte tittar på räkningarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar