onsdag 7 augusti 2013

Vinnare - igen

Det är konstigt det här med trav.

Först så kör jag 125 lopp innan jag vinner överhuvudtaget som kusk (Prevenue, 2010).

I början av juli körde jag mitt 180:e lopp och då lyckades jag äntligen vinna igen, nu som "lånekusk" på stoet Damita i ett amatörlopp.

Det är många lopp och lite segrar, så jag trodde nog inte att den tredje kusksegern skulle komma redan i lopp 183. Men det gjorde den, så jag är väldigt nöjd med flytet på slutet.

Speciellt roligt var det att det var Bonden som fick vinna, då det var väldigt länge sedan jag hade en egentränad "vinnare".

Dessutom så känns det som om jag gjort ett bra jobb med den här hästen för visst är det skillnad på honom nu än när han kom.

Även om jag var väldigt glad så passade jag även på att berätta i vinnarcirkeln vad jag tyckte om Quantum Farms agerande i samband med att jag köpte hästen.

Jag hoppas att det order hjälper någon från att göra affärer med skojare som inte håller ord.

Bonden vann ju ganska enkelt, även om han saktade ner väldeliga till slut.

Jag tror inte han var trött riktigt. Han tycker inte om när man rör honom med spöt så jag försökte undvika det så länge som möjligt. Jag ryckte ju undan tidigt och försökte jaga på honom lite på annat sätt mot slutet, men det var lite med andan i halsen vi tog oss över mållinjen.

Då hade ett trettio meters försprång, från när vi svängde in på upploppet minskat betydligt...

Men han vann och det är ju det som räknas.

Quantum Bond håller undan till seger. Foto: Skärmdump Ösd Trav Tv

Vi startar igen på måndag i ett hårdare lopp.

Det är lika bra att starta på för det är lite "svårtränat" här hemma.

Grannen Wikner, som äger banan jag tränar på har anlitat ett skogsbolag som är och avverkar runt banan.

Det är både lite sönderkört och en massa virke liggande här och där.

Jag röjde undan lite pinnar och sladdade av banan hjälpligt i går och kunde sedan köra lite intervaller, men det är allt annat än bra underlag just nu.

Träningsbana är i dåligt skick just nu. Foto: Björn Persson ©

Förhoppningsvis blir dom klara snart.

Junior startade även han på Östersund och fick återigen en ganska stygg resa i hårt tempo.

Han tappade tredje platsen på linjen när han stannade av. Henke trodde att han kunnat vara tvåa om han kört för ett andra pris, men han ville vinna och då blev det så här.

Inget att säga om.

Så länge det ramlar in en och annan krona så är jag nöjd.

Han är ju där den sista månaden och den här sista sejouren har väl inte varit direkt någon succé för hästen men så är det ibland.

Jag är ändå oerhört nöjd med alla inblandade som sliter hårt. Men det är inte alltid det lyckas.

Direktivet till Henrik är att han ska försöka starta på några gånger till innan jag tar hem honom och nästa lopp blir på Skellefteå på lördag i V75.

Henke missade tydligen att läsa på för han hamnade 20 meter fel mot vad han trodde och står nu lika start med både elitloppsvinnaren Nahar och fjolårssegraren Caballion.

Men det är som det är med den saken.

Vi hoppas åtminstone på en slant som täcker resan.

Jag tror det behövs drygt 4000 in för att täcka resekostnaderna om jag går efter fjolårssiffrorna.

Resebidraget om han blir oplacerad, är på 3000 så det finns ju hopp oavsett men det är ju roligare om han tjänar in dom penagrna själv.

Vi får se.

Norma är dräktig säger dom och kommer hem även hon. Imorgon som det lät. Ska bli roligt att se henne igen.

Här hemma är det fortfarande kaos och det rivs och torkas i hallen och badrummet.

Nu har jag inte sett någon alls här sedan i måndags så jag vet inte vad som händer riktigt.

Men förhoppningsvis så går det framåt ändå.

Hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar