tisdag 30 juli 2013

Kaosartat hem


Vi har ju varit borta några dagar hela familjen.

Anettes släkt på mammans sida har släktträff var tionde år och nu var det dags för fjärde gången (och jag har faktiskt varit med på hela tre av dem).

Den här "släktträffen" var nere i Halmstad så det blev lite tågåkande under några dagar.

Vi avreste redan i torsdags och kom hempå natten till måndag.

Bonden hade jag hyrt in på Alnö hos en av mina arbetskompisar som också är amatörtränare, Håkan Berglund.

När vi väl var hemma igen så möttes vi av att nästan hela hallen var blöt och att det rann vatten ur "tvättstugan". Det var en sådan där slang med metallskydd runt som spruckit och det hade sprutat vartten medan vi var borta.

Om det började redan i torsdags eller när det började har vi ingen aning om.

Däremot så är det vatten både här och där.

I golv och i väggar.

Tur i otur var ju att det fanns ett avlopp därinne så en hel del har ju runnit ut "rätt väg" men Försäkringsbolaget sa att vi fick nog räkna med 3-4 månader innan allt var färdigrenoverat.

Idag började dom riva och sedan så ska det torkas och fan och hans moster.

Så nu är det ren kaos här.

Rivningen påbörjad. Vattnet har runnit ända ut i yttre hallen. Fukten syns till höger mot badrummet. Foto: Björn Persson ©

Men vi kämpar på.

Det är inte så mycket man kan göra själv det är bara att låta dom hålla på tills dom är klar.

Nu blev det ju en automatisk renovering av badrummet i alla fall.

Alltid något.

Både "Farmer" och "Junior" startar på fredag på Östersund.

Bra tid mellan loppen också. Att Parkin startar i det tredje loppet och jag i det sista, innebär att jag i lugn och ro hinner se hans lopp innan jag behöver koncentrera mig på Bonden.

Bra det.

Har ingen aning om hur formen är på någon av dem. Den sistnämnde var ju bra i Östersund senast efter galopp. Men nu har han ju varit på "semester" några dagar även han. Körde intervaller igår och då kändes han helt OK i varje fall.

Sista loppet ser ni som vanligt när det är Östersund på deras hemsida eller på länken här. Det är lopp 9 (gå åt sidan med hjälp av pilen och klicka på lopp 9)

Jag har inte pratat med Henke sedan innan den tilltänkta starten på Axevalla, så jag har ingen aning om formen. Det får vi väl se på fredag.

Annars är det fullt upp hela tiden på ledigheten jag hinner inte med att kolla till hästarna som är borta som jag skulle vilja.

Jag bygger bland annat för fullt på min nya spånbod som jag måste få klar innan jag tar hem mer spån.

Taket på inom de närmsta dagarna och förhoppningen är att både väggar och tak är på plats när jag börjar jobba på måndag.

Portlösningen och andra smågrejer får vänta i värsta fall. Jag är ju en fenomenal snickaren så det löser jag nog ;) Skämt åsido, en presenning har ju funkat förr.

Kan ju få vara så framöver också.

Jag hade även anmält mig till returmötet i Amatörmatchen mot Skellefteå den 17 augusti. Chansen var ju liten på förhand då företräde var för de som inte körde här hemma. Den här gången gick lotten dock inte min väg alls trots att det skulle vara 12 kuskar.

Av de som körde senast var det bara Hasse Bergh som blev med och Tomas Nilsson som blev reserv.

Men det är ju som det är.

Jag fick ju vinna här i alla fall.

Bra så.

Damita som jag vann med då har hunnit starta en gång sedan dess och blev då oplacerad med Jorma Kontio i sulkyn. I morgon startar hon igen. Nu på V86 på Solvalla.

I Aftonbladet idag stod det: "Vann efter smörresa får det svårt"

Vi hoppas hon får en slant i alla fall.

Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar