torsdag 11 juli 2013

Nya chanser

Har varit i Rättvik några dagar hos Anettes moster och morbror. Amanda flyttade "hem" några dagar när vi var borta och tog hand om Bonden.

Det gick annars bra att smälta segern med fina Damita även om jag fortfarande går lite som i ett glädjerus.
Ovan som jag är att vara en vinnare som kusk så suger jag på den karamellen så länge det går.

Jag är fortfarande brydd över hur hon kunde vara så bra med tanke på raden.

Det hade gått nästan lika lång tid sedan hon vann senast som det var för mig. Jag tror hon slog mig med styvt två månader. Hon hade varit segerlös i sina 38 senaste starter när hon nu slog till med mig (som väntat i 55 lopp sedan förra segern) i sulkyn.

Ägaren Patrik Jacobsson som håller till i Norrtälje verkar ha ett formtoppat stall för tillfället då han även hade en vinnare på Rättvik i måndags. Jag var även på plats och tittade på den och det var också en väldigt fin häst.

Roligt att se så fint skötta hästar.

Jag har ju kört ganska många dåliga hästar själv så det är roligt att få chansen på en bra också emellanåt.

Speciellt om det går så här bra.

Nu över till de egna djuren.

Bonden startar på Hagmyren på söndag i ett P21-lopp.
Nu fick han nästan sämsta möjliga spår från början då han fick ett 11:e vilket egentligen är lika trångt som ett fjärde. Och det visade han ju i debuten vad han tyckte om ett fjärdespår, då han reste rakt upp i luften på kör.
Jag hoppas han sköter sig bättre nu.

Amanda red på honom i söndags och jag körde honom i går och han känns smidig och fin.

I normala fall borde han räcka långt men som sagt läget kan ställa till det.

Jag planerar även att åka med honom till Oviken den 19:e och förhoppningsvis blir det ett bättre läge där.

Om vi kommer med vill säga.

Anmälan på måndag dit.

Henke snackade om Axevalla den 21:a för Parkin.

Men det hängde väl även lite på om han får med någon till häst. Han for väl ner i dag för att försöka kvala in Todays Butterfly till Stochampionatet i morgondagens kval.

Vi får väl se hur det går.

Norma är ombetäckt med Chocolatier. Besked i slutet av nästa vecka om hon är dräktig.

De hade tagit prover och fått behandla henne för E-colibakterier och streptokocker.

Frågan är väl kanske varför man inte gjorde det redan inför första betäckningomgången?

Det är ju jag som får betala i alla fall.

Den första levande avkomman Parkes verkar det inte gå någon nöd på i alla fall.
Hon växer väl inte så det knakar och hon når knappast mammas storlek, men hon ser smällfin ut. Ska bli skoj att börja på med träningen i slutet på augusti.

Det ser jag fram emot.

Min "femte" häst, den bortlovade och icke hemmaboende Prevenue var även hon ute på äventyr när jag var borta.

Hon skulle iväg på en "snabb-betäckning" i Huli under helgen, men tyvärr blev det inget "språng" då hon inte var brunstig ännu.

Enligt den kommande ägarinnan var hon dock på gång igen nu.

Vi får väl se om det blir något nytt försök.

Jag överlämnade det i hennes händer och betalar istället avgifterna.

Bjuder som avslutning på en bild av en glad vinnarkusk :)

Det finns även lite uppdateringari Mediaarkivet

Bloggaren Björne nöjd och glad efter seger med Damita på Bergsåker i fredags. Foto: Skärmdump

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar