fredag 5 juli 2013

Kuskmatch

Ikväll kör jag i en kuskmatch för Bergsåkers amatörklubb mot andra amatörer från Skellefteå.

Det ska bli roligt att vara med.

Uttagningen skedde med lottens hjälp, för såväl kuskar som de hästar vi blivit tilldelade.

Vi får väl se hur loppet blir för min del.

Bra spår och en häst (Ett tyskimporterat åttaårigt sto) som ändå verkar ha lite (med betoning på lite ändå) smygform, enligt vad man kan utläsa av de sista loppen då hon fått pengar två gånger i rad och satt nytt rekord efter att tidigare varit utan pengar i tio lopp i följd.

Lite lustigt att hästen är tränad på Visby och ägd i Stockholmstrakten.

Lite långt att åka för att låta en "kuskpajas" som mig köra, men det kan ju gå bra också.

Och har man lite poäng så vill man väl vara med där man får chansen.

Det är ju i alla fall 25 000 att köra om.

Den är i alla fall inte struken ännu vid 15-tiden idag så jag räknar med att det blir lopp.

Amatörklubben bjuder oss på käk efteråt i ett tält på stallbacken, så det ska bli trevligt att träffa de andra också. Om vi inte kört på varandra innan vill säga ;)

Parkin gjorde ett riktigt bra lopp på Bollnäs i tisdags.

Henke körde vaket till spets då det strulade lite för hästarna innanför och släppte sedan till vinnaren Orrechietti . Det gick väl lite för sakta på mellanvarvet för att det skulle passa "junior" perfekt och han såg väldigt vass ut i sista sväng när han letade lucka.
När "ledarparet" successivt ökade farten allt mer så hade han dock svårt att hänga på i "överljudsfarten" sista biten in mot mål och tappade även tredjeplatsen på linjen mot den som suttit i andra ytter.

Klart godkänd insats mot ett gäng där halva gänget varit aktuella eller forna deltagare i Elitloppet och där flertalet tjänat mer än dubbelt så mycket pengar.

Nu får vi se vad nästa mål blir.

Henke "hintade" att det kunde bli "långresa" och start under Stochampionatshelgen på Axevalla.

Det finns ett bra lopp för honom där under söndagens extra V75:a.

Själv blir jag nog hemma i såna fall.

Helgen efter ska jag ju till Halmstad och sambons släktträff och att åka fram och tillbaka genom "hela" Sverige varje vecka är ju inte riktigt min grej.

Dessutom kanske jag ska starta på Oviken den 19:e.

Det är ju en lämpligare resa för mig det.

Men huvudsaken är ju att hästen är på plats.

Dessutom kan det ju vara bra att spara lite pengar.

Räkningen från kliniken som Quantum Farms inte ville betala har jag fått ta. Jag ringde kliniken igår och sa att de skulle skicka den till mig istället.

Jag hade ytterligare några samtal med Stig Hjellström på Quantum innan jag inte orkade tjafsa något mer.

Han tyckte för övrigt, kanske med rätta att kliniken borde ha kollat även med dom innan de drog på med alla undersökningar.
Men eftersom jag var så säker på att de skulle betala tyckte dom väl att det skulle räcka med att jag godkände det hela.

Och i efterhand så får jag väl ta på mig en del jag också.

Klokast har ju varit om jag sagt åt dom att behålla hästen när de sa att han blivit sparkad.

Men vi får väl se.

Hästen är ju inte så dum och kanske han springer in en massa och då spelar det ju mindre roll.

Quantum skulle dock bidra som Hjellström sa: "med några tusenlappar" om jag skickade ett kontonummer.

Vi får väl se hur det blir med den saken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar