söndag 30 juni 2013

Motgångar


Det går som sagt fortsatt upp och ner i den här branschen.

En ny "motgång" fick jag i torsdags när man ringer från Bergsåkerskliniken och meddelar att Quantum Farms inte betalat räkningen för undersökningen på sparkskadan som Bonden hade när han kom hit i april.

Då lovade ju Stig Hjellström, som är någon slags "föreståndare" på Quantum att de skulle stå för veterinärbesöket eftersom de skickat upp en häst som var skadad.

Nu så var det han lovade inte värt någonting tydligen.

Jag pratade med honom och då tyckte han att det blivit för dyrt med undersökningen. Jag menade att det kan man ju inte påverka. I ett sånt här fall måste man väl ändå låta veterinärerna bestämma vad som behöver göras?

Å andra sidan skulle jag naturligtvis vägrat att ta emot hästen redan när den kom, men det är ju lätt att vara efterklok.

Men det är ju nästan så man börjar undra om det är jag som är korkad eftersom de två senaste gångerna jag köpt häst av typ "företag" så har det bara blivit bekymmer.

Det går tydligen inte att lita på någon i hästsäljarbranschen.

Det är ju inte konstigt att folk ledsnar när det bara är lögner och skit mest hela tiden.

Nä vi får väl se hur det här löser sig. Jag har även kontaktat deras "tränare" Ulrik Pedersen och han har ju varit mycket behjälplig tidigare. Exempelvis när Stig Hjellström aldrig skickade något pass på hästen fixade Pedersen det på två dagar.

Vi får se vad som händer.

Stig Hjellström får man nog sortera in i samma fack som skojaren Robert EricsonScantrav, som också är en av dem som inte står för vad dom säger.

Men så är det.

Förhoppningsvis fortsätter hästen att springa så att pengarna räcker till veterinärvården också.

Samma dag som kliniken ringde var vi till Östersund och blev 7:a.

Hästen gjorde ett bra lopp.

Han galopperade kort efter hundra meter men tappade ingen position utan satt mestadels i tredje ytter som blev andra ytter 800 kvar. I sista sväng när jag skulle ta ut honom i tredjespår "vinglade" vi till och fortsatte ytterligare något spår ut och tappade några längder där.
Utan den fadäsen är vi kanske trea/fyra. Nu spurtade han ändå godkänt på en väldigt tung bana och blev avslagen om sjättepriset precis på linjen, medan han närmade sig de framför.

Loppet ser ni här på Östersundstravsts gratisvisning Här (klicka på lopp fem) Vi har spår 5 bakom bilen.

Nu tar vi nya tag och anmäler till på fredag på Bergsåker.

Jag tror dock inte han kommer med då vi tappade lite väl mycket poäng.

Troligast så blir det på Hagmyren den 14:e istället då det finns ett P21-lopp där som passar bra.

På fredag ska jag troligast köra lopp ändå på Bergsåker då jag lottats fram till att vara en av sex Bergsåkersamatörer som kör en kuskmatch mot sex amatörkuskar från Skellefteå.

Det ska bli roligt att se hur det går. Med lite tur lottas man på en skaplig häst.

På tisdag är det återigen dags för Parkin att möta "de bästa" igen.

Det blev ett stenhårt lopp på Bollnäs, där flera riktigt bra hästar möts i ett lopp med 100 000 kronor i första pris.

Startlistan här

Får vi med oss en matlapp därifårn så är jag helnöjd.

Vi hörs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar