onsdag 12 juni 2013

Matlapp igår - en ny i morgon?

Det blev bara en matlapp för Bonden igår.

Han blev väldigt trött i slutet av loppet så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Han bjöds en fin resa, bästa tänkbara, i rygg på ledaren i lämpligt tempo, men redan i ingången till sista sväng när tempot ökade kändes det som om det var tomt i tanken.

Han höll ändå en femteplats 30-40 meter före mål, men stannade nästan helt lagom till mållinjen och med någon meter längre lopp så hade han blivit utan pengar helt.

Tiden han gick var 17,8 men det var inte alls samma "krut" i honom som senast.

Han var ungefär lika stollig i början av värmningen men jag ändrade lite på upplägget och körde bara två bakvarv (då jag fick molhålla i honom) och gick sedan ett halvvarv innan jag värmde 2000 meter i rätvarv i 40-tempo med en rejäl avslutning sista 200.

I rätvarv funkade han bättre och låg inte på lika hårt.

Innan och under defileringen var också lite "pärig" men det funkade nöjaktigt. I voltningen innan loppet gick det också skapligt och även om han tog några galoppsprång i starten, så var det inget problem att blåsa till ledningen och sedan släppa den redan i mitten av första kurvan.

Jag hade ändrat lite i utrustningen och bytt "käk" och det tycker jag fungerade bra.

Däremot så tog jag bort spärrgrimman eftersom jag tyckte den blev lite klumpig och det kändes som om det var därför han var svårstyrd i värmningen när vi skulle vända upp.

Det sitter ju en "fast" typ av "spärrgrimma" på halsbygeln som jag trodde eventuellt skulle kunna räcka, men det gjorde den inte eftersom han mest sprang och gapade ändå.

Både innan loppet och även när jag tog upp honom för att släppa ledningen.

Det är möjligt att det påverkade andningen på honom också men inte kanske så troligt.

Efter stund efter loppet så kollade jag pulsen på honom och den var väldigt hög. 109 slag och efter en halvtimme var den nere på 75, vilket också är lite högt så lång tid efteråt.

Parkin brukar normalt ligga på 83-87 slag efter loppen och Danskan låg oftast på runt 93.

Nu hade han lite hög puls efter förra loppet på Bergsåker också tyckte jag, men då låg han på 98 slag, så det känns som om den här gången var det för mycket för att vara riktigt bra.

Han visar dock inga andra symptom så vi får väl träna på och prova igen om några veckor. Finns ett lopp i Östersund veckan efter midsommar som jag kanske siktar på.

Loppet ser ni på ATGplay (V4-4 Solänget tisdag 11/6)

Imorgon är det dags för Partkin att visa upp sig på hemmabanan.

Det var så länge sedan som 2011 senast han startade här hemma. Jag har inga höga förhoppningar men det skulle inte skada med ett tillskott i kassan.

Man är ju bortskämd med att det är han som brukar försörja de andra hästarna (och mig med för den delen), men hittills i år har han inte kunnat försörja sig sig själv.

Hoppas han får tillbaka sitt självförtroende och att det åtminstone blir en liten slant.

Det mest glädjade denna vecka har hittills varit att när jag kollade hur det gått för Norma och betäckningen.

Jag hade ju mina dubier med tanke på att hon bara fick en dos sperma av Chocolatier när hon var brunstig.

Och med tanke på hans svaga dräktighetsprocent så kändes det inte alls optimistiskt i överkant, även om kära Norma tidigare haft oerhört lätt för att bli dräktig.

Men det otroliga hade hänt.

Någon av de där "vimmelkantiga" stackarna till Chocolatierspermier verkade ha klarat av att simma åt rätt håll för en gångs skull och dessutom överlevt länge nog för att fastna på ägget.

Så visst var hon dräktig.

Tjejen på Norrby tyckte även hon det var roligt att det lyckats.

Nu ville dom ändå ha kvar Norma tills efter 42:a dygnet för att vara säker att "det" satt kvar.

Hon skulle kollas två gånger till för att i såna fall kunna betäcka om igen om ägget skulle ha ramlar bort.

Tog jag hem henne nu fick jag göra det på eget bevåg, men med ett sådant "sällsynt" föl på gång så chansas det inte.

Hon får väl stanna tills dess.

100 kronor dagen från 14 maj till 14 juli kan ju vara ett "billigt pris" för att i framtiden få sätta sig upp bakom en kolsvart hingst efter Chocolatier.

DET kan ju bli nästa stjärna ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar