fredag 14 juni 2013

En vinnare igen!


Överraskningarans tid är inte över ännu.

Det var ju nästan så att jag hade räknat ut Junior som en vinnarhäst efter de senaste loppen. Han har heller inte sett så rolig ut när jag varit och hälsat på honom.

Men nu stod han där som en vinnare igen och jag är glatt överraskad ska jag säga.

Men det är ju lika roligt för det.

Hästen gjorde det riktigt bra som kunde nå ikapp dem och avgöra till slut med huvudet. Om den i rygg ledaren fått chansen tidigare så hade han nog blivit tvåa, men det förringar ju inte insatsen.

Allt ingår ju i trav.

Där har skötaren Hanna och Henke gjort det bättre än jag trodde var möjligt med tanke på de tendenser han visat i loppen på slutet.

Henrik har ju inte velat säga att han varit "slut" heller när jag frågat vad han tror om framtiden. Och  på på direkta frågor från annat håll så har han också sagt att hästen känts bra i träningen hela tiden och naturligtvis hoppats att det även skulle visa sig i lopp.

Nu är han ju i den hårdaste klassen och det är ju naturligtvis tufft där.
Det ska man ju inte glömma bort.

För min egen del så fundera ju många om framtiden med hästen och det kommer förslag från olika håll.

Nu är det ju så att jag är ju inte "kär" i pengar på det viset att jag absolut vill ha en massa över, men eftersom jag håller på med trav för att det är roligt, och inte för att tjäna pengar (då skulle jag ha gjort något annat) så tänker jag kanske annorlunda.

Till travet har jag en begränsad budget vilket inte är konstigt eftersom jag har ett vanligt lönejobb.

De senaste åren har ju Parkins framgångar gjort att jag kunnat göra en mängd förbättringar på hemmaplan och även satsat lite hårdare genom att gå ifrån "billighetstänket" som jag fått använda mig av i hela livet för att kunna hålla på med det här.

Jag har kanske varit generös i överkant åt många håll.

Men att pengar rinner genom fingrarna på mig är ingen nyhet.

Man får ändå inte ta med sig något då man dör.

Men man måste ju ändå se på vad det kostar mig och vad man får in också.

Jag hade ju inne i huvudet börjat räkna på att ta hem honom eftersom om han ska fortsätta vara i träning så måste han ju försörja sig själv.

Och innan gårdagen så var det väl på håret att det skulle ha "gått ihop" hittills i år.

I vintras så bestämde jag ju med Henrik, eller rättare sagt jag sa att "du får behålla honom till Open Trot-helgen, sedan så tar jag hem honom".

Och i och med de pengar han sprang in igår så räcker de ju nu i alla fall bra precis "ända fram" även om han inte skulle springa in något mer.

Vilket jag hoppas att han gör nu när han visade bättre takter igen.

Än en gång - Bra jobbat av Stall Svensson där.

Men för MIG är det inget självändamål att ha häst i proffsträning hur bra han än går där, jämfört med hemma hos mig.

Kostar det mer än det smakar och det inte är roligt längre (och det dessutom blir en massa "pajkastning" från såna som borde veta bättre), så kan även den mest stoiske människa även han få nog av hela skiten.

Jag ser inte att jag har någon skyldighet att "göra någon till lags" bara för att MIN häst går bra.

Jag har nog gjort mer än många andra för att hjälpa till under åren.

Tycker JAG att det är roligare och att det ger MIG mer att titta på honom här hemma i hagen i framtiden och att han då i bästa fall blir sjua i ett vanligt snabblopp så är det ju JAG som bestämmer det.

Ingen annan.

Även om det är trevligt i vinnarcirklar så är det inte det trav handlar om för mig.

Nu ska jag iväg och jobba natthelg.

Trevlig helg på er.

1 kommentar:

  1. Hur du än väljer att göra så blir det nog bra. Du tycks mig som en ovanligt klok person. Dina framgångar med Parkin ska du enbart njuta av. Bry dig inte i annat. :-)

    SvaraRadera