tisdag 25 juni 2013

Kämpar vidare

Det snurrar på som vanligt, men med lite fler starter än tidigare i år. Parkin gjorde vad man kunde begära igår på Bollnäs och var tvåa på nya "voltstartsrekordet" 13,7/2140 meter.
 
Nu är väl det en sanning med modifikation då han nästan inte startat på medeldistans med voltstart på länge. Som kuriosa kan nämnas att han exempelvis gick 13,9/2140 meter också som 2:a, så tidigt som 2010 (i min träning dessutom) men det förringar ju inte den här insatsen.

Många tycker ju att han bara borde kunna "städa av" den typen av hästar han mötte igår.

Men så lätt är inte travet.

Det finns många bra hästar i den klass han är i även i "vardagstravet" så minsta lilla problem på vägen så kan man vara körd även i såna lopp.

Nu gjorde han ju ett väldigt bra lopp i mina ögon, då han hamnade långt bak och den i ledningen lyckades hålla ett konstant bra tempo.

Då är det inte så lätt att ta något ute i spåren till slut.

Dessutom så fick ju vinnaren Rocky Race och Kajsa Frick det mesta kört i halsen. Hon fick lucka och kunde köra rakt ut från tredje inner med 5-600 meter kvar alldelels framför nosen på "junior".

Dessutom fick dom en rygg att gå på ända tills Frick tyckte det var dags att gasa.

Parkin fick ju gå ut ytterliggare ett spår, med orkade inte riktigt få tag i den undflyende vinnaren över upploppet. Medans det var god marginal till övriga hästar när mållinjen passerades.

Han gjorde det bra tycker jag.

Dessutom hade han ju bakskor på. Och det var väl första gången som han sprang in några pengar överhuvudtaget för Henke med någon form av beslag på hovarna.

Någon fortsatt planering har jag inte hört något om, så vi får väl se vad det blir.

Troligen fortsätts det väl att startat på i lite lägre klasser.

Han kommer i alla fall hem hit efter Bergsåkers Open Trot-helgen.

Resultatet hos Henrik är ju omöjligt att klaga på. I och med gårdagens andra plats har han sprungit in 1.499.000 kronor hos Stall Henrik Svensson.

Fantastiskt.

Fattas bara en tusenlapp till en och en halv miljon.

Över till "hemmahästarna"

På torsdag är det min tur att hoppa upp i vagnen igen.

Bonden har fått ett i "normala fall" skapligt läge bakom startbilen. Nu har han ju knappt startat bakom bilen (en gång bakom vingen, med galopp direkt och en gång i bakre led) så jag vet inte riktigt hur det kommer att gå.

Håller han sig på benen och inte klappar igenom som senast så tror jag vi är med därframme i alla fall.

Och så avslutar jag med ett tråkigt besked.

Norma har tydligen tappat sitt befruktade ägg för när dom kollade igen på 25 dygn så var hon inte längre dräktig.

Nu väntar man på nästa brunst och på att då skicka in en ny dos sperma från Chocolatier.

100 kronor dygnet får alltså fortsätta rinna ur min plånbok i minst 42 dagar till.

Men det är bara att köra hårt och hoppas på det bästa.

Det är i alla fall inte gratis att hålla på med trav...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar