onsdag 19 juni 2013

På måndag är det dags igen

Här är det snabba ryck. Redan på måndag är det dags för Parkin att kliva ut på ovalerna igen.

Den här gången i ett ännu "vanligare" lopp än senast.
Nu är det lunchtrav på Bollnäs som gäller.

Och det ser ju inte direkt hårt ut på förhand men alla lopp måste ju köras innan man kan räkna in några segrar.

Är han som sist så borde han dock vinna även nu. Även om han troligast går med bakskor denna gång.

Fick några bilder av skötaren Hanna på "junior" iklädd sin segerkrans från i torsdags när vi var dit med smörgåstårta efter vinsten i torsdags.

Det var för övrigt 13:e gången vi var dit med någon form av tårta på tre år. Parkin har vunnit 14 lopp men en av vinsterna tog han faktiskt i min träning och då blev det ingen tårta ;)

Lagerkransen har dom för övrigt spikat upp ovanför huvudet på honom på utsidan av den box han står i hos Henke.


Parkin fick sin första lagerkrans i torsdags Foto: Hanna Svensson ©

Loppet på måndag är voltstart för hästar med högst 2 miljoner intjänat och han står tillägg med 20 meter.

Tur för mig som jobbar 12-timmarspass att det är lopp 2 och att jag har det "första" nattskiftet då och följdaktligen borde hinna hem till klockan 18 och Ortviken.

Ska försöka hinna röra på Bonden också en sväng samma dag.

Kan eventuellt bli efter jobbet på söndag istället om jag har rätta orken efter en midsommarhelg i arbetets tecken.

Jag kör intervaller i backen imorgon, men han behöver nog jogga lite under söndag eller måndag om han ska ut och starta på torsdagen.

Det är anmälan för honom i morgon till Östersund. Ska bli intressant att se hur det går där.

Han känns väldigt fin här hemma och jag har varit och köpt en ny tunn spärrgrimma som jag testat här hemma och det kändes som om det kan bli riktigt bra.

Om det blir tredje gången gillt är svårt att sia om då han var sämre senast jämfört med gången innan. Hemma har jag kunnat köra på rätt tufft utan att pulsen varit så onormalt hög efteråt som den var efter loppet på Solänget.

Jag har förhoppningar om att det inte var något speciellt utan att det bara hade med luftintaget att göra. Möjligen att värmningen blev lite tuff också då han är dålig på att dricka efter den och utan vätska blir man ju svag när det är varmt. Jag körde ju avslutningsvis 09/200 meter med honom där och det sög kanske musten ur honom lite.
Det gör jag inte om nu.

Med spärrgrimman på ska han inte heller kunna andas med både mun och näsa samtidigt i fall att det var det som var orsaken senast.

Nu har jag ju bara sett honom bakom bilen två gånger varav en av starterna var från bakspår och den andra från långt ut då han hoppade nästan direkt, så jag vet inte hur han fixar starten, men det får vi väl se på torsdag.

Kapacitetsmässigt så är det här nog den snabbaste häst jag kört i alla fall, om man undantar Parkin då. Men å andra sidan körde JAG aldrig 09 med honom någon bit på banan som jag gjort med den här.

Jag hoppas också att hästen blir lite lugnare innan loppen så småningom för han är rätt så stollig, men det är väl bara att "nöta på" och hoppas att han lugnar sig eftersom.

Hur som helst önskar jag en Trevlig midsommar på er om jag inte hinner skriva något mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar