tisdag 10 september 2013

Intensiva dagar

Det har varit fullt upp med jobb, trav och hålla koll på renoveringsarbetet efter vattenskadan i somras, så jag har inte hunnit med att skriva något.

Men nu "hastar" jag ner nägra rader för kanske det är någon som är intresserad av hästarnas framfart under de senaste dagarna?

Bonden var stolligare än vanligt i fredags och det fanns inte en chans att han skulle gå iväg.

Jag missade lite i vändningen och då blev han tjurig och bockhoppade iväg.

Han galopperade tre gånger på 75 meter och när han väl ställde sig var vi hundra meter efter.

Han fick gå på ändå hela loppet och höll samma fart som klungan men tog inget.

Startar igen den 21:a skulle jag tro, då med autostart.

I Amatör-SM uttagningarna samma kväll blev jag dock tvåa med fina Bella Toscana, som var en trevlig bekantskap även om hon var lite väl löpsugen och låg på lite.

Hon gjorde ett fantastiskt bra lopp, vilket man inte kan säga om mig.

Tvåa blev hon trots tredjespår, förvisso i ryggar, de första 800 metrarna och sedan dödens i vansinnigt tempo (10 första 500 och varvade på 11,5. Kröp ner lite i sista sväng men kunde inte utmana vinnaren men hon var klart bra på snabba 13,5/1640 auto.

Parkin startade i söndags och det var nästan på dagen tre år sedan han vann det enda loppet han vunnit när jag haft honom i träning. Å andra sidan är det även tre år sedan han startade i min träning.

Han gjorde ett bra lopp som trea, trots en omöjlig resa, där han drogs bakåt och hamnade sist innan det var färdigt, och fick sedan i mitt tycke onödigt svar varje gång han försökte söka sig framåt.

Nu fick han gå 800 kvar och då hade han väldigt långt fram.

Han var även lite dålig i magen och "lössket" både under värmningen och under loppet.

Det brukar han inte göra.

Jag har mina misstankar om varför, då det var några här och gav honom morötter i hagen dagen innan.

Jag brukar aldrig ge hästarna något hårdsmält dagen innan de ska tävla.

Det kanske inte spelar någon roll, men jag har ändå valt att vara försiktig med sånt som kan påverka magen negativt.

Ibland kommer det människor hit med goda avsikter och vill ge hästarna något.

Och det här paret brukar dyka upp med ett barnbarn ibland och ge "Junior" morötter.

Nu har han ju bara varit hemma vintertid och inte varit i startkondition så jag har inte brytt mig speciellt om att säga något åt dem.

Den här gången var jag inne i stallet och selade på Parkes och såg att de stod vid hagen när vi körde ut.

Jag sa åt dom att inte ge honom något idag, men då var det redan försent då ahn redan fått tre morötter sa dom, och jag vet inte om dom gav honom några som var dåliga (en del tror ju att det som inte människor vill äta duger gott åt hästar, men så är det INTE). Dom frågade om dom kunde ge honom äpplen istället då, men det får aldrig mina starthästar, men dom kan ju ha hunnit ge honom såna också innan jag kom ut.

Det blir väl till att sätta upp en skylt om att "inte mata djuren utan lov". Kanske lite "kinkigt" av mig, speciellt om det inte är säkert att det var på grund av dåliga morötter han var dålig i magen, men det KAN ju ha varit skillnaden mellan att få som jag nu fick 7500 kronor för tredjeplatsen, vilket inte alls är dåligt men ändå en väsentlig skillnad mot de 20 000 som det var i första pris.

Något fel var det ju i alla fall eftersom han ALDRIG varit dålig i magen på de 62 starter han gjort tidigare.

Travhästarna är ju atleter som sköts om på bästa möjliga sätt för att prestera på topp när de startar så det är ju synd att spoliera resultaten i onödan, det är ju svårt nog ändå.

Nog om detta nu.

Parkin var bra ändå tycker jag även om en del förväntar sig att han ska vinna med 40 meter varje gång.

Så lätt är det aldrig.

Det är inte ens säkert att han vinner ett enda lopp till i sitt liv.

Vi provar igen den 23:e på Solänget. Då kör jag honom själv för första gången sedan november 2010.

Det ska bli spännande. Men rådet är väl att hålla i lädret även då.

Nu väntar en vecka i Grekland för Anette och mig.

Amanda flyttar hem tillfälligt och hjälper Matilda att sköta om hästarna och Erik Remnehag är ju hästlös numera, så han har lovat att komma ut och köra "junior" medan "Bonden" får klara sig med ridträning av Amanda.

Parkes hon får en veckas vila.

På återhörande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar