tisdag 3 september 2013

Nya tag på hemmaplan

Det rullar på med en hel del träning av hästar.

Tre körhästar samtidigt var ett tag sedan.

Och dessutom ska jag hinna med att jobba lite på Ortviken också.

Och skriva en blogg emellanåt.

Jag har dock i det närmaste byggt färdigt min nya spånbod. Väntar på ett par dörrar bara.

Blev rätt nöjd med min insats som snickare och konstruktör. Speciellt nöjd är jag med lösningen med det öppna hörnet som går att montera bort när spånet ska in.

Planen var ju att jag skulle vara klara med "projekten" så att jag kan ägna mig åt hästarna i höst och vinter.

Den nya spånboden är så gott som klar. Foto: Björn Persson ©

Har tränat på några veckor nu sedan senaste starten men nu är vi på gång med starter igen.

Bonden går ut på tillägg på hemmaplan på fredag.
Han känns starkare (och galnare!) än tidigare och flyger nästan upp för backen i intervallerna.

Han är ju stollig men jag hoppas han går bra.

Han har varit lite snorig en period men ingen feber eller något annat.

Jag ska även köra en jättefin häst i uttagningarna till Amatör-SM på Bergsåker, Bella Toscana.

Det är samma ägare på den som på Damita som jag vann med i somras.

Tråkigt att vi fick så dåligt läge med spår 12 bakom bilen. Det är svårt nog med att komma till i kortloppen men vi gör så gott vi kan.

Det är en riktigt bra häst i alla fall som gått 12,8 och vunnit tre lopp i år.

Kul ändå att någon tror på en som kusk.

Som tränare är jag väl heller inte så betrodd, men på söndag på Dannero är det så dags för Parkin att göra sin första start i min regi sedan november 2010.

Ska bli spännande att se.

Nu har han ju fått både foderbyte och miljöbyte efter flytten hem den 25:e.

Det brukar ju kunna påverka lite. Åt båda hållen (kanske svårt att tro på att det ska bli bättre än 10,8 som han gick i senaste loppet, dessutom måste han gå med bakskor).

Det har dock gått några veckor och han känns bra i träningen. Han har gått intervaller i backen och inte utmärkt sig speciellt.

Han går ju också med sin 1,5-åriga systerdotter som kommit från bete, men ingen av dom har visat upp några "förkylningstendenser" trots ny miljö.

Loppet ser inte heller så tufft ut på förhand, men som sagt det är nya förutsättningar.

Henke hade ingen annan i det loppet så han kör, så "kuskdelen" är i alla fall oförändrad.

Vi hoppas på en bra helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar