måndag 30 september 2013

Provar i V75

Jag hade tänkt fara till Umeå med Parkin och prova där.

Men då det ändå var V75 på hemmaplan så tänkte jag om efter lite påstötningar från min kompis Greggan, som tyckte att det var "nervärderande" för hästen att starta i 20 000-kronors lopp.

Om det kan man ju ha olika meningar, speciellt då han inte varit speciellt bra i år och definitivt inte i de senaste två starterna.

Men hästen är ju i grunden bra och det känns som om han är i bra författning, och det är ju inte mer än 5-veckor sedan han gick 10,8 så även om han tappat lite på flytten så borde han ju inte vara helt talanglös helt plötsligt.

Starten på Solänget var ju ingen direkt fingervisning om formen då det var länge sedan han brydde sig om mina förehavanden i sulkyn. Tre års frånvaro från mig i sulkyn hade inte ändrat på det.

Hemma känns han dock smällfin. Gick nio intervaller i backen i fredags i bra tempo. Ett tempo som han valde "på egen hand" och han var pigg och glad och hade inga som helst problem med detta. Han går nio nya intervaller imorgon tisdag i lite lugnare tempo och får en motionssväng på onsdag eftermiddag.

Som vanligt när han anmälts till V75 blev det ett "pissigt" läge med 12:e spår. Han har inte fått ett vettigt slagläge sedan i maj ifjol i V75 och nu när typ halva fältet är av klassen"elitloppsmotstånd" så det är ju knappast troligt att han ens får pengar på lördag.

Jag tänker även ta ett blodprov på honom innan loppet på lördag då de andra tre hästarna i stallet nu hostar lite. Senast så var det Quantum Bond som hostade för första gången i morse.
Parkes har ju hostat och snorat lite senaste två veckorna och är väl antagligen den skyldige till de andras hostningar, men det brukar ju vara normalt för 1½-åringarna när kommer in från betet på hösten.
Norma som står i boxen intill har även hon gett ifrån sig några grymtningar som kan ha varit hosta det med, men hon och Parkin har mer eller mindre oberörda hittills.

Men när nu "Bonden" också börjat snörvla så kan det vara så att de övriga står på tur.

Jag tempar och kollar så gott det går så får vi se.

Starta en sjuk häst det gör jag inte i alla fall.

Hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar