torsdag 21 november 2013

Klantigt

I tisdags utnyttjade jag årets sista semesterdag till att bli oplacerad på Bergsåker med Bonden.

Som lök på laxen, så körde jag även bort "ettan" längst upp i raden och många värdefulla startpoäng flög där sin kos.

Dåligt beslut att starta under liknande förhållanden. Jag tänkte stryka oss efter värmningen för banan var svårbemästrad, men valde att chansa och starta.

Är huvudet dumt får kroppen lida säger dom och det höll jag nog med om den dryga timmen det tog att sanera all utrustbning efter dettta gyttjebad.

När man sen inte ens hade något varmvatten att spola av grejerna och hästen med så kändes det inte lättare direkt.

Tråkigt att behöva betala för en boxplats när man har så dåligt underhållna stall att inte ens det finns fungerande varmvatten. Dåligt av Bergsåker, min hemmabana dessutom.

I själva loppet löste det sig väldigt bra och från svårt läge hamnade vi i tredje par utvändigt. In i sista sväng låg vi femma och jag var bombsäker på pengar.
Men eftersom mitt minne är kort så lyckades jag klanta till det ändå.

I somras i ett lopp på Östersund så vinglade vi ut nästan ända längst ut i bankanten då jag skulle flytta ut honom ett spår när jag fick lucka i sista sväng.

Precis samma hände nu, då jag släppte taget en aning om högertömmen för att kunna rycka upp norsken, så försvann han rakt ut i periferin och dessutom tappade han all fart.

Så var den dagen förstörd.

Hade jag suttit kvar hade jag nog fått en slant åtminstone.

Tråkigt och klantigt på samma gång.

Nu har jag tappat sugen lite. Så vi får se om det blir någon mer start i år med honom.

Vi kanske tränar tills vädret blir stabilare och banorna blir hårda och fasta.

Parkes har slutat hosta i alla fall men jag har inte kört henne något på snart tre veckor. Lång tid men hör jag ingen hosta så börjar jag träna på lördag igen och sedan så är det bara att hålla tummarna.

Parkin är anmäld till ett lopp över 2700 meter på Parisbanan Vincennes den 2 december. Det är 22 500 euro i förstapris med prispengar ner till 7:e plats och där en matlapp på 500 euro.

Bra priser alltså.

Ska bli spännande att se hur det går.

Sofia Aronsson är dock väldigt nöjd med honom i träningen, men vet om att det kanske saknas lopp i kroppen och vi får väl se vilket humör han är på.

Han brukar ju gå bra efter vila.

OM jag gör bokslut nu så har det varit mitt bästa år som kusk med tre segrar men ett av de sämre som tränare om man ser till intränade pengar.

Tänk vad konstigt det kan vara.

Kuskstatistiken kan ju förbättras om jag får köra någon häst i Amatörpokalen ännu nästa torsdag. Jag hoppas jag får chansen på någon bra.

OM jag får chansen överhuvudtaget.

Hej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar