fredag 9 maj 2014

Bonden tvåa - Parkin ut ikväll

Det gick skapligt på Dannero i söndags.

Bonden gjorde ett bra lopp och spurtade rejält sista biten när han fick fritt och var bara slagen med en knapp längd. Blev 5300 in.

Dock böter för en tjuvstart och för att jag inte höll rakt spår på upploppet. Samamnlagt 1500 spänn. Ingen av grejerna var speciellt mycket att orda över.

Det var lite struligt i volten på alla tre starter.
Den första hoppade Bonden, den andra voltade vi väldigt många varv eftersom åttan inte lyckades vara på rätt plats.

Då bad startpersonalen mig på spår ett, att ta det lugnt så att åttan hann ikapp och när jag gjorde det då tappade vi lite tempo och istället blev jag lite sen. När jag sedan ökade igen så blev hästen lite ivrig och vi blev naturligtvis för tidig.

I den tredje och giltiga starten gjorde jag som jag skulle och höll rätt tempo i volten hela tiden och lät åttan

sköta sig själv (precis som reglementet säger). Däremot tog jag ut volten lite mycket, vilket innebar att jag kom iväg perfekt och tog ledningen utan problem.

Eftersom han blir lite het i ledningen var jag intressead av avlösning därframme, men jag fick mer eller mindre säga åt den som sedermera vann att hon fick överta om hon bara lyckades komma fram någongång, vilket skedde efter 500 meter.

Sedan satt vi där vi satt.

Luckan kom lite för sent men han spurtade bra till andra platsen. Han bröt ut lite när jag släppte tömmen lite och skulle rycka ur huvan (Vilket jag för övrigt inte lyckades med) där av upploppsböterna.

Bonden spurtar bra till andrapriset på Dannero. Foto: Skärmdump. Atg.se ©

Ny start på måndag. Autostart och 1640 på Bollnäs.

Hyfsat spår men alldeles för tufft lopp. Tror han sänker rekordet till runt 15 med bra lopp, men det räcker inte mer än till pengar, möjligen.

Parkin går ut ikväll på Vincennes. Bakspår - som vanligt. Och tufft lopp - som vanligt. Ny kusk. En tysk som heter Frantzl som delar stall-länga med Sofia Aronsson på anläggningen Harras du Plessis. Han ska ha vunnit ganska mycket lopp och vara bra på att få fart på hästarna enligt ryktet.

Vi får väl se hur det är med den saken.

Det känns som om "Fia" ger "Junior" några chanser till innan han skickas hem igen med "svansen mellan benen".

Det låter så i alla fall.

Kanske han står här hemma igen inom någon månad.

Parkes kör jag provlopp med imorgon för att se hur hon tar sig med "ny balans". farten för premielopp har hon men har inte varit helt hundra i travet.

Funkar det inte imorgon blir det väl klinikbesök för att säkerställa att hon åtminstone inte har några såna problem.

Också avslutningsvis en liten "Skrytnotis" om min nyligen släppta deckare i Dagbladet för någon vecka sedan:



Hej svejs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar