lördag 17 maj 2014

Händelserik vecka


Det blev en händelserik vecka i travets tecken.

Började i måndags då Bonden startade på Bollnäs. Hade ett på förhand stenhårt lopp så förväntningarna utifrån var inte så stora. Stod i 90 gånger men frågan är hur det gått om han stått på benen. Gick iväg från start, när jag började backa för att komma ner ner i andra spår, hoppade trean innanför oss och när denne vinglade till och touchade i oss så hoppade Bonden all världens väg.

Ställde sig inte i första taget och jag räknade med att vi skulle bli diskade, men när ingen sa något så körde jag efter fältet när han väl ställde sig. Efter ett halvvarv var vi ikapp och när vi väl kom upp i rygg på fältet så pullade han faktiskt och jag tvingades runda en av dem. I sista sväng var han ikapp klungan, och när jag för sent insåg att han kunde få pengar om jag jagade på honom lite och väl vek fram spöt när det var 20 meter kvar så sköt han ny fart men vi var ändå en längd från sista pengen på nya rekordet 15,4 efter en 150 meters galopp. Gick 13/1300 meter efter fel och är han bara i närheten av lika bra nästa gång och möter vettigt motstånd vinner jag med en mil...

Fortsatte på fredagskvällen med att köra premielopp med tvåårige Parkes. Travade väl inte helt hundra och är väldigt valpig i stilen när hon är oskärpt. Ändå aldrig någon fara för tiden 31,3/2140 känns som om det är en blivande fräsare bara jag får ordning på travet. En vecka efter morbror Parkin i tid och 2 tiondelar snabbare, så likheterna finns där.

Har kollat henne hos veterinär i vintras och ska väl in igen och se om det är något ändå med de där svullnaderna. Kan vara någon form av inflammation även om två olika veterinärer säger att det inte är något att bry sig om.

Nu har vi i alla fall arbetsro för resten av året. Och 20 000 kronor på kontot för premien ;)

Parkes på väg av banan efter lyckat premielopp. Foto: Gregoris Mylonopoulus©

Parkin startade även han under fredagen. Såg smällfin ut och jag brukar inte kritisera kuskarna så ofta men frågan är om han inte blev rejält bortkörd igår. Svårt när kuskarna tittar i resultatraden istället för att lyssna på tränarna.

Körordern: "Du får köra hur du vill, bara inte på innerspåret för vi är här för att vinna" borde inte gå att missförstå. När man sedan får ledningen "plättlätt" och ändå lägger sig på rygg och släpper direkt för att sedan sitta fast med "allt kvar" och bara får 700 Euro för en 70-milatripp, måste vara tungt för tjejerna.

Nya tag, möjligen i Wien som det lät.

Hej svejs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar