söndag 25 maj 2014

Elitloppet

Händer inte så myckert utöver det vardagliga.

Väntar på föl men tiden är inte ute förrän 1 juni så det är ju en vecka kvar, kanske.

Båda körhästarna Parkes och Bonden tränar på.

Parkes har fått tid hos Catharina Fischerström på Bergsåkers hästklinik den 13:e så vi tränar väl som vanligt fram tills dess. Sedan får vi se vad hon säger om "bulorna". Tredje veterinären som får chansen att delge mig en åsikt i fallet. Får hoppas att hon vet vad det är frågan om...

Bonden ska anmälas imorgon, till lördagen och ett så kallat breddlopp på Solängets kvällstävlingar.
Får vi vettigt läge och om han håller sig på benen måste det vara toppchans utan att jag sett något motstånd. Känns som han håller formen från sist i träningen och en hög 13-tid över distansen kan jag nästan utlova om det blir fint väder och bra bana.

Elitloppet såg jämnt ut på förhandmen det blev hårdingen, franske Timoko som vann förhållandevis lätt ändå till slut.

Tvåa var Panne de Moteur (en häst som Parkin inte nöjde sig med som rygg i Gulddebuten för två år sedan).

Snacka om skillnad i utvecklingen.

Utvecklingskurvan brukar sitta i stammen och det här är väl ett tydligt exempel om något...

Nåväl roligt att se toppsport om än bara på datorn.

TV4 visade återigen dåligt omdöme och blåste många av traventusiasterna på festen genom att i sista stund lägga över sändningen på TV12 och istället visa tredjepriasmatchen från ett utvattnat Hockey-VM.

Ett "drag" som ställde framförallt många äldre travintresserade utan datakunskaper riktigt offside.

Dags att byta ut TV4 som ansvariga för travet det har jag tyckt länge, länge.

Såna här beslut får ju knappast mig att byta åsikt.

Annars var det en trevlig tillställning som jag såg via www.maharajah.se

Tack för det.

Såg tidigare i veckan Tom Alandhs dokumentär "Alltid på en morsdag" om Elitloppet.

Bra som vanligt av Alandh som fortfarande håller ställningarna som landets bäste dokumentärfilmare, framföralllt sedan den tragiska bortgången av Malik Bendjelloul, som stod redo att ta över som "etta" efter den fantastiska "Searching for Sugar man" som jag för övrigt såg samma dag den släpptes.

Kanske dyker det upp någon ny dokumentärfilmare i samma klass som de här två vad det lider i vårt lilla land.

Hej svejs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar