måndag 11 augusti 2014

Åter online!

Min "ordinarie" dator har kraschat efter lång och trogen tjänst.
Det är därför jag varit utan uppdateringsmöjligheter en tid.
Nu har jag lyckats hitta en del av de mycket välbehövliga program jag behöver (bland annat till att uppdatera den här sidan) på en annan ännu äldre dator som stått här bredvid och nu är dessa installerade på en tredje nyare dator (som stått i princip tom men sammankopplad med samma skärm och tangentbord som kraschade, i några år med enbart FIFA 14 installerat på).

Det här är en test för att se att allt fungerar.

Parkin är åter i Frankrike och startar på Enghien på onsdag den 13:e. Bakspår men 2100 meter och Rudolf Haller kör. Hoppas på framskjuten placering, men hoppas på en smygresa och sen lucka, då upploppet är hela 400 meter.

Tanken är att han kommer hem i början av september, om han inte blir kvar ett år till. Ingenting är omöjligt!

Imorgon startar Bonden på Bergsåker. Lopp 5. 2640 meter och spår 7 med voltstart.

Prickar jag från springspåret kan vi få ett bra lopp, men jag är tveksam till både spår och distans. Dessutom fick han ju gå ute på bete fem nätter förra veckan och även om han kändes bra i lördagens träningspass så vet man aldrig om utevistelsen satt ner honom.

Det är ju i alla fall nära hem.

Förra veckan körde jag åt Umeåamatören Gert Olsson och lyckades bli fyra med hans fina valack Gravel Concrete

Hästen stod i över 100 gånger pengarna och det var ett underbetyg åt spelarna.

Jag fick för en omstart, 1500 i böter för att jag var för tidig över startlinjen.

Ett solklart fall av justitiemord men eftersom jag börjar bli van att kompetensen hos startfunktionärerna inom travet verkar vara mer eller mindre obefintlig så misstänkte jag att jag skulle åka på omstarten eftersom jag var ca 10 centimeter före hästen innanför på kör.

Det var dock ett solklart fall av "illa ledd volt" på vår volt och jag fick vända på en femöring för att få plats. Den fina hästen jag körde skötte ändå detta utmärkt, alldeles för bra egentligen, eftersom vi då naturligtvis blev aningen tidig.

Jag var bombsäker på att det skulle bli omstart och släppte dumt nog av honom lite precis innan vi passerade fotocellerna. Och därmed så tog de (startpersonalen) den lätta vägen och dömde mig för tjyvstart.

Helt enkelt eftersom de tydligen inte vet hur det blir i en volt när tempot är lågt för att sedan ökas på från kommandot "ett".

Vad som händer är en följdverkan bakåt, som innebär att alla bakom ettan, förvisso är på rätt plats när "två" kommer i högtalarna men däremot på kommandot "kör" så har endast ettan bra utgångsfart, och kan oftast behålla ledningen.

Många av de bästa proffsen lurar startpersonalen ofta på det här viset.
Även jag, ska erkännas. Titta på Skellefteåloppet jag vann senast som ett exempel.
Rutinerade kuskar märker vad som händer och kan försöka hinna med och då får även vi på fyra och fem plats att vända, men i ett amatörlopp så hinner oftast inte tvåan med och då är det svårt från fjärdespår att komma iväg med lite fart Det var det som hände enligt vad jag upplevde förra måndagen.

Sedan är det extra surt med böterna i amatörloppen.

Jag kör för fem procent och ingen uppsittningsavgift.
Det innebar att jag körde in 285 kronor åt mig själv. Jag körde in 5700 kronor åt ägaren.

Jag backade alltså 1215 spänn på att köra i ett amatörlopp.

För att jag var 10 centimeter för tidigt över startlinjen. Dessutom felaktigt (Subjektiv bedömning av mig).

Bättre att stänga av oss som inte har travet som inkomstkälla när vi felar i de rena amatörloppen. Fungerar det för lärlingar så borde det funka även för oss amatörer.

Ännu ett annat domslut i samma lopp som får mig att fundera över vad de sysslar med där uppe i tornet är att Hasse Bergh får böter för att han ska ha stört mig.

Jag märker aldrig ens av Hasse under hela loppet förutom att han är framför mig, (och att han leder volten dåligt, vilket han själv också tycker) vilket jag talar om när jag ringer upp måldomaren. Där håller de naturligtvis inte med.

Både mina och Hasses böter står fast.

Jag kan helt krasst konstatera att de måste vara halvblinda där uppe i tornet.

Men det är ju inga nyheter men jag börjar bli trött på att BETALA för att köra travlopp.

De verkar ju hitta något varenda gång.

Antingen så är jag värdelös på att köra eller så är det dem det är fel på. Jag röstar på det sistnämnda, men det är ju jag det...

Nåväl.

I den giltiga så får jag välja att ta en tappstart för att inte ställa till det för hästägaren som åkt från Ånäset, som ligger mellan Umeå och Skellefteå. Tråkigt för denne om jag blivit utkörd för två omstarter. Nu innebar ju det att jag istället fick köra på chans och invändigt.
Luckan kom väldigt sent. Ungefär när de framför i princip redan var i mål. Men hästen spurtade väldigt bra och vi tog närmare 10-15 meter och slog av en av favoriterna om 4:e priset precis på linjen. Där kan man också konstaera att det är olika på vilka som ska ha böter. Den hästen satt utanför mig hela loppet och kusken satt och vevade med tömmarna och jagade på häststackarn nästan hela loppet utan en enda krona i böter för felaktig drivning.

Hade JAG suttit så där hade jag definitivt fått några tusen till i böter eller en lång avstängning, åter till duktiga Gravel Concrete som var en osedvanligt pigg 11-åring.

Med lopp i andra spår och längre fram från början så är vi med och slåss ända in.

Det tror jag bergsäkert.

Annars är det som vanligt med det mesta.

Fick ett helt gäng gamla travprogram från Bergsåker 40-talet för påseende av en kvinna om hittat igen mig på nätet. Mycket bra initiativ att höra av sig till mig som är intresserad av historia.

De som jag inte behåller skickas vidare till Travmuséet i Årjäng senare för arkivering.

Stort tack Agneta Lind!

Vi hörs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar