fredag 1 augusti 2014

Ny seger för Parkin

Det rullar på bra för Parkin nere i Tyskland/Österrike där han varit i Rudolf Hallers vård sedan starten i Baden.

Haller och Josef Frantzl delar "stall-länga" med Sofia Aronsson Harras du Plessis i Chamant och det är därför de har hand om "Junior" under Berlin-meetinget.
Igår vann han igen efter ett våldsamt speedryck (ivrigt påhejad av Haller) mitt i loppet och han vann avstannade ganska lätt på 12,7/1609 meter och belönades med 5000 Euro för segern på Mariendorfs 1200 meters "bakvarvsbana".

Är allt OK med hovarna startar han igen redan på söndag på samma ställe.

Lite tuffare motstånd är det men de ville prova ändå. Sofia hörde av sig genom "kontaktmannen Greger" och frågade om min inställning till att starta så tätt, och rent fysiskt spelar det nog ingen roll för honom med bara två och en halv dags vila.

Men har hovarna tagit stryk då lovade de att stryka.
Nu såg ju banan mjukare ut än banorna här hemma så förhoppningsvis har den inte slitit så mycket på fötterna.

Går allt som det ska blir det återfärd till Frankrike efter "derbyveckan" i Berlin och då har man planerat en avslutande start på äventyret på Enghien-banan den 13:e (tror jag det var) och sedan bär det hemåt mot Sverige.

Parkin vinner andra segern för Rudi Haller. Foto: Skärmdump ©

Troligast anländer han hem till mig på Storjorden i samband med Open Trot-helgen Bergsåker då Fia troligen startar Organdi D'Or i monteloppet här.
Fortsättningen då får vi se.

Det troligaste är att vi provar att starat på lite här hemma. Han går ju sällan något i min träning, men vad ska man annars göra med en fullt frisk 8-årig valack?
Det får bli som det blir.

I tisdags var jag till Dannero med Bonden och startade i ett vanligt lopp med relativt låg prissumma, 10 000 i första pris.

Det finns nästan inga lopp så vi gick ut där med tillägg och varv egentligen helt bortlottade på förhand med 12:e spår på 20 meters tillägg.

Nu var både jag och hästen i bättre form än vad vi nog trodde och trots en del hinder och två små galoppinslag så blev vi femma i mål.

Jag såg dock att Bosse Eklöfs häst snett framför mig galopperade straxt före mål, så jag trodde vi skulle bli fyra. Men då de diskade målettan för trångning så blev vi helt plötsligt uppflyttade till pallplats.

Och Bonden gick nytt rekord för andra loppet i rad.
Faster Sigbritt och andra "följare" blev säkert glada åt att få drygt 8 gånger insatsen på platsspelet.
Nu får Bonden och Parkes en knapp veckas vila och lite betesgång, sedan kör vi för fullt igen.
Fölet Daley växer och hon ser riktigt fin ut.
Jag tror att jag har MINST en kanontravare till på gång ;)


Daley, två månader ser fin ut. Foto: Björn Persson ©
Senaste veckan har varit väldigt bra och det ska bli riktigt spännande att se om söndag och måndag fortsätter i samma anda.

På måndag ska jag köra en fin häst på Bergsåker i B-tränarserien.

Verkligen kul att få chansen bakom Umeåamatören Gert Olssons Gravel Concrete. En häst som vunnit 18 lopp och verkligen vet var mållinjen ligger.

Nu är motståndet i värsta laget men vi kör så får vi se
vad som händer...

Hej svejs

1 kommentar:

  1. Hej igen! Även om jag kommenterar sällan så följer jag din blogg med intresse. Kul att Parkin gör så bra ifrån sig i utlandet! Man kanske får börja spela lite plats på "Bonden"? ;-)

    SvaraRadera