söndag 22 mars 2015

Lyckat kval


Trav på Bergsåker igår.

Jag var där med två.

Det blev dubbla galopper från start för Bonden trots första spår och på tillägg. Han hamnade långt efter, men i de här sällskapen räddar han pengar allt som oftast ändå.

Med minsta lilla löphuvud på den här hästen så skulle han nått långt, men tyvärr så blir han väl knappast bättre av att få jaga ikapp fälten efter inledande galopper. Han har dock skrapat in lite matlappar i tio av de senaste 11 loppen och är en hyfsad "brödvinnare" åtminstone.
Mer än 80 000 har han gnetat in sedan jag köpte honom för snart två år sedan. Det är bra pengar men han skulle ha kunnat ha tjänat så mycket mer

Roligare då men treåriga Parkes som tog några nya stapplande steg mot vad som möjligen kan bli en fin karriär som travhäst. Är precis som Parkin var i inledningen av karriären. Väldigt yrslig innan, men när väl vagnen är på plats är det full koncentration.

Nu var hon extra uppspelt när hennes boxgranne på hemmaplan (Bonden) också var med i finkan ner, vilket han inte varit förut (bara när de åkt på bete ifjol) då hon åkt ner på banan ensam.
När han försvann ur hennes synfältet hjälpte det inte att han stod i boxen bredvid utan det var full rulle på båda två inledningsvis, men medan Bondens rutin från tävling gjorde att han lugnade ner sig efterhand så fortsatte damen i fråga dock att "härja" hela dagen utom när hon stod på gången och selades ut.

Väl i kvalet så hade hon inga problem att gå iväg felfritt mennär vi kommit hundratalet meter så ryggade hon till till lite då ettan gjorde ett krumbuktsprång i sidled, för att därefter fela när samma häst och kusk drog först tvärstopp och sedan rakt ut med oss snett bakom.
Jag trodde då att det hela var kört, men tog upp jakten. Hade lite dålig koll på tiden, då klockan inte gick igång som den skulle (handhavandefel, ha ha) men tidtagaren pendlade mellan 20-24-tempo mest hela tiden tills dess att jag kom ikapp det enda felfria ekipaget i sikte i ingången till sista sväng (fanns en till längre fram).

I nuläget visste jag inte hur mycket vi tappat i tid på galoppen och tordes inte chansa på att köra bredvid det ekipaget, så jag bestämde mig för att passera dem, hon tvekade dock lite när vi skulle om, troligen beredd på en utbrytning som den i första sväng, men efter lite muntlig övertalning och lite petande med spöt så accelerade hon med lätthet förbi och hon speedade bra fort upploppet ner.
Vi kom i mål på 1,23,5 och klarade kvalet galant trots att jag var lite orolig.
Tyvärr så hoppade den hästen som jag körde om i utgången av svängen då han troligen blev rädd av mina tillrop och ljud, men jag såg att den klarade tiden ändå (Förlåt Pär!)
Jag kan bara konstatera att det här är en racermaskin.

Ska bli spännade att se om hon håller ihop, för då är jag övertygad om att jag får minst lika roligt som med Parkin, om inte roligare, då jag kör själv ;)





Parkes och undertecknad inför kvalloppet i lördags Foto: Karin Halvarsson

Annars var lördagen också en rolig dag på ett annat sätt som inte har med trav att göra.
Det var då på datumet 28 år sedan jag träffade min sambo Anette. Tiden går fort när man har roligt. Och roligt är det mestadels ännu. Puss på dig

Hej svejs



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar