tisdag 17 mars 2015

Nya försök

Blev ingen lyckad utflykt till Gävle.

Bonden var alldeles för laddad bakom bilen och hoppade efter bara några steg trots att jag gjorde vad jag kunde.

Han ställde sig dock ganska snabbt men var så "peppad" att jag inte orkade bryta in honom i tid bakom en av favoriterna utan jag fick honom bara halvvägs innan de täppte till bakom. När jag var på väg ner i tredjepar ytter, på väg ut ur första sväng fick vi närkontakt med ett ekipage utanför oss som generade honom lite och han hoppade ännu en gång.

Då hade jag själv inga krafter kvar att ta i honom utan jag lät honom galoppera ur fältet och då blev vi diskade. Körde efter i fjärde-femte spår och han visade på god form.

Var bara att vända hem.

Tunga 25 mil tillbaka till Matfors.

Men det var inte första gången och jag får vara nöjd ändå då han innan den här diskningen fått pengar nio lopp i rad.

Vi tar nya tag på Bergsåker på lördag.

Enklare och färre motståndare och ett för hans del, bättre spår.
       
Hur långt det räcker vet jag dock inte.

Vi kör barfota igen och troligen samma utrustning.

Jag provar även att kvala in Parkes samma dag. Kvalet går dock efter tävlingarna så det kan ju bli lite drygt för hennes del då hon får åka med direkt in.

Bondens lopp går redan klockan 10 och hennes kval börjar inte förrän 13.15, så mellantiden är ju perfekt då jag antagligen får klara mig själv med selning och sånt. Det är ju precis som vanligt och jag klagar inte men det brukar bli lite tidsnöd när man är ensam och ska sela två hästar som båda ska värmas och tas om hand.

Jag hoppas hon klarar kvalet även om jag är långt ifrån säker. Jag har ju bara kört 24,6/2140 meter och även om det var långt ifrån bottnat så ska allt stämma.

Har hon bra "pacening" tror jag det är lugnt och det var ju fyra hästar till så jag hoppas hon hänger på dem till en bra tid.

Vi får väl se.

En som haft en lugn vinter under sin väntan på att de vita blodkropparna skulle rätta in sig i leden, är den femfaldige V75-vinnaren Parkin, som verkar haft det väldigt bra, åtminstone av den tilltagande "rondör" som den nu nioårige bär runt på.

Enligt Sofia Aronsson fattades det "några veckor" innan han är startklar igen.

PARKIN verkar ha haft en lugn vinter. Foto: Sofia Aronsson ©

När han var yngre kallades han "köttbullen" och det verkar som om det smeknamnet i allra högsta grad är aktuellt igen ;)

Vi får väl se vad som händer.

Höres!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar