tisdag 31 mars 2015

Kommande starter


Allt verkar hyfsat efter de senaste banbesöken med tävlingsinnehåll.

Bonden är ju som han är och har tränat på här hemma. Han har ju varit omöjligare än vanligt i de två senaste starterna och även hemma.

Det KAN bero på den nya svansgaffeln han varit utrustad med. Den är av annan modell än den han gått med tidigare, men då han böjt sönder den gamla efter idogt användande (han har den vid all körning) så tvingades jag köpa en ny.

Den nya har varit av en annan modell och jag tror inte han trivs med den riktigt.

Jag har därför lagt ut en ny femhundring på att köpa ännu en svansgaffel av samma "nordsvensk-modell" som han haft tidigare, så vi får väl se hur det går på torsdag då han startar på Bergsåker.

Jag återgår troligast till öppet huvudlag också så han ser alla hästarna från början.

Parkes verkar inte ha några men av kvalet, snarare tvärtom. Är pigg och nästan arg här hemma. Hon vill bara springa och det är ju svårt när underlaget på hemmaplan är under all kritik för tillfället.

I förmiddags åkte jag istället ner och körde henne i speedcart på Bergsåker. Uppvärmning i fem bakvarv och sedan in och vila en kort stund innan vi for ut och körde 30/2140 meter i rätvarv.

Hon vinglade och for och var inte direkt koncentrerad, men avslutade med 23 sista 500 och då hade hon varken tävlingsskoning eller någon käkrem utan bara ett motionshuvudlag. Dessutom körde jag henne utan handstroppar på tömmarna.

Vi provar troligen att fara till Hagmyren nästa torsdag och gör där en lite smygande start på tävlingskarriären.

Kan vara bra att hon får prova en gång då jag bara testar och ser hur hon beter sig när det är "på riktigt"

Ettåriga Daley har varit lite framhalt några dagar med början förra veckan. Syns inget på utsidan men kan vara en spark av storasyster på ett framknä. Bättre de senaste dagarna och imorse såg hon ohalt ut. Pigg och glad annars så jag har inte besvärat någon veterinär.
Jag lider fortfarande av sviterna från veterinärräkningarna i höstas och ser helst att jag slipper ta ut någon Veterinär i onödan.

Har man hållit på så länge med det här så brukar man kunna räkna ut när det är "måste" läge eller om man kan avvakta. Och tur är väl det...

I lördags var jag ute och "promotade" min nysläppta deckare på Akademibokhandlen Vängåvan.

Det gick väl sisådär. Det gick inte så många böcker, men det var spännande och roligt att få sällskap vid signeringen av en betydligt mer känd författare, då Jan Guillou var där och berättade lite om sin bokserie, innan vi signerade en stund med bord mittemot varandra.

En mycket trevlig och sympatisk man.

Mycket trevlig var även hans fru förlagschefen Ann-Marie Skarp.

Roligt att träffa dem och byta några ord måste jag säga.

Författarna Björn Persson och Jan Guillou på Vängåvans bokhandel i lördags. Foto: Lennart Bergström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar