fredag 10 juli 2015

Parkin hemma


Igår var det en rolig dag.

Efter nästan 22 månaders frånvaro hemifrån så var Parkin återigen på plats här hemma, Vid 12-tiden hämtade jag "junior" nere på Bergsåkers stallbacke där han just stigit ur Grens hästtransportbuss.

Väl hemma så släppte jag honom vid ingången till stallet för att se om han kom ihåg var han bodde.

Och det gjorde han.

Utan minsta fundering stegade han iväg in och valde att gå in i den box han alltid stått i här hemma.

Fantastiskt.

Man fick nästan en tår i ögonvrån.

Därefter blev det utgång i hagen och i dag fick han gå med sin systerdotter/syrra och efter lite skrik och hyttningar från båda håll så gick det ändå bra. De har ju gått tillsammans förut. Jag tordes dock inte släppa dit Bonden.

Parkin är hemma på Storjorden igen. Foto: Björn Persson ©

Ikväll har jag skott honom och imorgon blir det ett första träningspass för att känna hur han känns. Är allt någorlunda OK så åker vi till Oviken den 21 då det är lunchtrav där.

Då kör jag själv.

Mest för skojs skull.

Parkes och Bonden tillbringade ju några dagar ute förra veckan när Anette och jag var en helg i Berlin. Både hästarna och vi hade det trevligt.

Vi passade på att titta på trav på Mariendorf-banan, där Parkin vann ifjol, när vi ändå var på plats och de körde trav under söndagen. Det var en fin, men sliten anläggning där man tävlade i bakvarv.

Vi hade några gemytliga timmar med avsvalkande och god tysk öl och god mat.

Inte så mycket folk men ändå trevligt att uppleva trav i ett annat land.

Trav i högervarv på Mariendorfs trabrennbahn i Berlin. Foto: Björn Persson ©

Vi var hemma igen på måndagen och hästarna hämtades under tisdagen och båda kördes i onsdags.

Kändes OK.

Ny omgång i helgen då vi skruvar upp tempot och intervallerna lite.

Bonden kanske startar i slutet av juli om jag hittar något lopp annars är det montekval den 4:e augusti.

Parkes siktar jag på Dannero den 27:e, men vi får väl se.

Blev även tilldelad en häst i uttagningen till Amatör-SM för kuskar nästa torsdag på Bergsåker.

Hästen hette Cash'em Online och tränas av Bergsåkersproffset Thomas Claesson.

Den vann faktiskt V75 förra hösten men har väl kanske ingen strålande rad men jag tror att hästen har lite smygform.

Det såg i alla fall ut som om den spurtat riktigt bra på slutet så man vet aldrig.

Jag har ju skrällt förut.

Det var allt för nu!

Hej svejs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar