måndag 20 juli 2015

Vinnare av uttagningen till Amatör-SM

 Det blir en kort notis bara då nätverket till bredbandet fått sig en tjong under vår helg i Stockholm (Sambon fyllde 50). Nu har jag kopplat in ett gammalt Zyxel-modem och allt detta till en gammal stationär dator som vi använde regelbundet senast 2008.
Men det gick det med, men jag vet inte hur länge det fungerar, så jag vet inte riktigt hur det blir.

Hur som helst så vann jag faktiskt uttagningen till Amatör-SM på Bergsåker i torsdags.

Årets första seger.

Mycket efterlängtad.

Speciellt kul var det att det var Amatör-SM

Och det var ju som jag skrev i näst senaste bloggen, att hästen hade bättre form än raden antydde. De som följde mitt tips kunde hämta ut drygt 11 gånger pengarna :)
Jag har sett fram emot det här länge.
Amatör-SM har alltid varit ett stort mål för mig.
Ett mål som länge var ouppnåeligt, men nu är jag där.

När jag började med trav krävdes det fem segrar för att få vara med. Något som kändes omöjligt för mig.
När jag vann mitt första lopp i december 2010 hade reglerna ändrats så att det enligt hur det var skrivet räckte med en seger i karriären eller 25 körda lopp de senaste fem åren.
Jag var oerhört glad när jag kunde få vara med i uttagningarna 2011. Efter att ha längtat efter att få chansen ända sedan när jag började köra i mitten av 1980-talet, kändes det stort att få vara med.
Det "stora" förbyttes till en liten besvikelse när jag upptäckte, att när jag väl nådde upp till det där med en seger, så hade man ändrat reglerna (eller att man börjat tolka reglerna väl liberalt) och nu räckte det minsann med 25 lopp och ingen seger.

Nåväl.

Jag har kört i uttagningarna sedan dess och var tvåa 2013 med fina Bella Toscana och trodde väl när jag inte vann då att chansen att gå till en final var borta.
Men så nu så fick jag äntligen vinna.

Och nu är jag och duktiga Cash'em Online ett av 24 ekipage från landets alla travbanor som gör upp om att bli Amatörmästare 2015.

Försök och final den 15 augusti på hemmabanan Bergsåker. Jag hoppas på mycket stöd av hemmapubliken.

Loppet som sådant blev väldigt lyckat även om det inte blev den start jag hoppats på. Det var smetigt på banan och då hon gick barfota kunde vi inte öppna så bra som jag trodde bakom bilen, utan vi tappade från start så vi låg som i femte par ungefär, när vi kom in i första sväng.

Det kördes för fullt, precis som jag räknat med och jag hade på förhand hoppats kunna nå ryggen på Jessika Sidbäck och Inez Fri, som jag trodde skulle kunna få ledningen.

Men då vi tappade så mycket i starten hade jag inga såna förhoppningar när starten just gått, men trots den svaga "säkerhetsöppningen" av oss så kunde vi ändå nå positionen i rygg på ledaren efter 400 meter.
Det hårda tempot till trots, gick inget annat ekipage ner på innerspår, och vi hade en "autostrada" rakt fram när vi fick upp farten.
Med varvet kvar ökade Sidbäck tempot och jag fick rycka ur propparna för att hänga med. 800 kvar funderade jag på om jag skulle gå ut i rygg på den i dödens, men eftersom jag kört mycket mot Jessika och även sett henne köra så förstod jag att jag nog skulle få chansen, även om jag satt kvar. Dessutom trodde jag inte att den i dödens skulle vara så modig heller mot slutet så jag satt kvar och väntade.
Nu kvällade den i dödens redan innan ingången till sista sväng och jag kunde vika ut i god tid. Sidbäcks häst kämpade emot bra och såg ut att svara även på "mina" drivningar så jnär jag ryckt upp norsken på min häst straxt innan upploppet och ag vek ut ännu ett spår då "skrynklade" den i ledningen också ihop sig när den inte fick någon närkontakt.
Sedan var det bara att defilera i mål och vi vann med fem längder på 14/1640 meter autostart.

Cash'em Online och undertecknad på väg över mållinjen. Segergest bjuder jag på också . Foto: Skärmdump ATG-live Skönt som tusan var det.
Cash'em Online var en oerhört fin häst att köra. Tack för chansen Thomas Claesson, och även om jag inte var vare sig första, andra eller tredjevalet som kusk, så tror jag nog alla är lika nöjda som jag.
Nu ser vi framemot finalen.

Årets största segersmile kommer när vi är på väg mot segerdefileringen. Foto: Skärmdump ATG-live

På tisdag blir det Oviken med Parkin och chansen är väl obefintlig att vi vinner. I alla fall om man ska tro Travrondens ranking där vi inte ens fick vara med.

Och detta som enda häst på hela V4 rankingen.

Snacka om att slå ur underläge, ha ha.

På återhörande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar