söndag 20 september 2015

Ingen bra dag


Det blev ingen speciellt bra dag igår på Bergsåker.

Parkes
 gjorde ett bra lopp men hamnade risigt till i sjätte par invändigt. Sedan gick det sakta en stund. Jag valde på att sitta kvar eller gå fram i dödens, och valde det förstnämnda. Kunde ta mig ut i fjärde ytter varvet från mål. 600 kvar började det bromsas framför mig och då var det bara att gå ut i tredjespår. Tyvärr så galopperade hon några steg när det blev snävt när vi skulle ut och tappade fart. Gick sedan bra genom svängen i tredjespår och hela upploppet ner gick hon ruskigt bra och sluggade sig fram till 5:e platsen.

Med lite bättre tempo i loppet så tror jag vi är längre fram. Fick även böter för felaktig drivning. Men det är ju mer eller mindre standardtaxan när jag kör lopp så det hade jag nästan räknat med.

Hon är inte helt hundra i travet men det blir bättre och bättre. Både sambon Anette och kompisen Micke Lagergren tror att det handlar om att hon inte orkar med sig riktigt än, och så kan det ju vara.

En del tycker att jag ska sluta köra själv, men som jag har sagt förut så gör jag det här för att jag tycker det är roligt och jag vet inte riktigt hur statistiken står sig mot andra kuskar, men jag har i alla fall fått pengar i mer än hälften av de 234 lopp jag kört och det tycker i alla fall inte jag är direkt dåligt.

Men allt är ju relativt.

Vi siktar närmast mot Dannero den 29/9.

Med mig i vagnen.

Just Dannero skulle jag till imorgon men då Bonden trampat sig i karleden fram blir det inget av med det. Han får hämta igen sig och så blir det antagligen Montélopp på Solvalla i början av oktober för honom.

Monté ja. Parkin gjorde en slät figur igår på Bergsåker i monté.

Jag kände inte igen honom riktigt även om han brukar vara sämre från september och fram till typ april.

Helt klart var det något som störde honom. Han tappade en framsko med sula i värmningen och höll på att gå omkull, dessutom höll han på att sparka bakut i samma veva, något han i princip aldrig gjort. Vi fattade inte varför, men efter själva loppet när jag duschade honom och jag skrapade bort vattnet under buken på honom kom det en kaskad med blod. Jag kröp under magen på honom och tittade och då hade han ett centimeter stort jack precis bakom där bukgjorden hade suttit. Teorin är att möjligen så flög skon av så precis att någon av sömmen från skon rev upp det där såret. Väldigt underligt.

Det är ju lätt att hitta bortförklaringar, men även om han inte är i sin bästa form ska han inte vara så där.

Nu får han möjligen ett lopp till innan han går till vinterträning. Kan bli ett comeback-lopp på Dannero, den 29:e det med.

Då för sulky.

Avslutar med en bild från när Bonden susade över mållinjen på Dannero förra veckan.

Anna-Lena Forsberg och Quantum Bond ohotade över mållinjen i montédebuten på Dannero förra veckan. Foto: Bert Magnusson, FotoFinish ©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar