torsdag 3 september 2015

Rapport från Östersund


I tisdags var jag och min vapendragare Greggan på en utflykt till Östersund.

Jag fick i hop två penningplaceringar men jag tyckte det var mycket stolpe ut den här kvällen, så man får väl vara nöjd ändå.

Parkes startade ensam från springspår i ett kortlopp som var stängt vid 40 000 och tillägg vid 15 001 kronor.
Hon var den enda treåringen i loppet och det blev lite tufft.

Från början fick hon inte till travet, dessutom utsattes hon för lite väl snäva körningar in i kurvan, men hon klarade det även om det kändes som om det gick på nålar. Det tog väl säkert 4-500 meter innan det gick att köra något med henne, samtidigt som de öppnade första 500 på 14.

Vi låg säkert 100 meter efter i utgången på första sväng. Men hon kändes allt bättre och 700 kvar kände jag att hon fått upp farten.
Tyvärr så körde han som körde tufft mot oss i början av loppet, även snävt en gång till när denne först gick ut sedan drog tvärstopp framför oss så vi tappade fart igen och därefter hakade han fast i ett annat ekipage och ramlade ur (jag tror det gick bra i alla fall som det såg ut på filmen).

Trots denna andra störning så fick hon upp bra fart mot slutet av loppet och trots vida spår så tog hon hela tiden på klungan. Och då jag för första gången någonsin manade på henne med spöet ordentligt så svarade hon riktigt bra och nådde ett 7:e pris samtidigt som hon passerade mållinjen gott gåendes. Jag tror att hon behöver lite längre distanser, för hon var i det närmaste obrukad när hon kom in i stallet på nya rekordet 17,9/1640 meter...

Jag är dock inte riktigt nöjd med hennes trav och något är det som stör henne. Men det har det ju varit hela tiden. Det är kanske dags för ett till veterinärbesök, även om de fyra som kollat henne hittills inte hittat någon att ta på riktigt.

Nu får hon ta det lugnt någon vecka så får vi se vad som sker. Körde lite motion idag och det var OK och öronen framåt, även om hon är lite knackig emellanåt.

Quantum Bond startade i kvällens sista lopp och där hade vi ganska mycket otur kan man ju säga.

Fick iväg honom från andra spår på tillägg genom att köra utan automatkäkremmen uppdragen i volten. Löste sig bra in i första sväng, även om den som valde dödens nästan tvärnitade när han kom ner framför oss (det var många som körde med små marginaler mot oss den här dagen, ändå brukar det vara jag som får böterna, hmm),
Nu hoppade den redan i utgången på första sväng och lämnade över dödens åt oss.

Inte så bra för vår del, eftersom "Bonden" är en rusare och dessutom lite svårare än vanligt att hejda utan käkrem när han inte har någon rygg, fick jag släppa efter tömmarna och dra upp käkremmen, vilket gjorde att tempot blev lite uppskruvat en bit.

Ledande Rikard Skoglund hade lite synpunkter på det, både då (och efter loppet!), men det tog väl bara ett par hundra meter innan vi kunde krypa ner i rygg på honom, varpå min häst lugnade ner sig. Där låg vi som tredje häst in på upploppet när Skoglunds häst i ledningen felade. Jag tvekade en stund innan jag tog ut Bonden ett spår och knuffade till den stackarn som satt utanför.

Klantigt gjort och det kostade mig 600 spänn.

Bonden höll farten bäst av dem i klungan och höll till en 5:e plats på 17,4/2140 vilket gav 2100 kronor in.

Han verkar ha fixat loppet utan några bekymmer och går intervaller i morgon fredag tillsammans med Parkin som närmast siktar på Bergsåker den 19 september om han kommer med.

Bonden hoppas vi på att han kommer med nästa söndag på Dannero i monté.

Det ser jag fram emot!

Avslutar med ett foto från Amatör-SM

Här är alla kuskarna som deltog i Amatör-SM 2015 på Bergsåker. Foto: Bert Magnusson, FotoFinish ©

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar