lördag 12 september 2015

Vettig segerchans

Imorgon söndag, debuterar Quantum Bond i Monté. Det ser mer än överkomligt ut och jag skulle nästan bli besviken om han inte vinner, så stor chans tycker jag det är.

Nu är ju "Bonden" en mycket svårstyrd häst i vissa lägen, och inte utrustad med något löphuvud överhuvudtaget, men han har en skaplig överkapacitet i det här gänget och springer lika fort med någon på ryggen som med en sulky bakom.

Dessutom har Anna-Lena Forsberg, som ridit honom en gång i jobb och även i kvalet lyckats mycket bra när hon testat honom.

Det är ju ett litet orosmoment i starten då han blir lite ivrig direjkt när man vänt upp honom, men jag hoppas hon vänder lite sent och kommer ner bakom den på spår fyra, så att hon har plats att manövrera honom.
Går han bara iväg tror jag att han "skentravar" runt med henne på en 15-tid. Och räcker inte det då är det ju så då.

Själv har jag varit på Kreta en vecka. Mycket trevligt även om det lades på några "extrakilon" tack vare god mat och dryck, dessutom inget kroppsarbete som kunnat hjälpa till.


På Kreta serverades nog världshistoriens största Vitlöksbröd. Foto: Björn Persson ©

Bonden startar som sagt i morgon. Övriga hästar har starter planerade nästa lördag. Jag hoppas att både Parkes och Parkin kommer med i sina lopp. Parkin anmäls till både Monté och sulky så han får nog komma ut, medan Parkes får hoppas på att poängen räcker.

Båda har körts idag och båda var fina i sju intervaller var. Greggan körde Parkin medan jag satt bakom Parkes. Parkes i ledningen de tre första sedan växlade vi och körde varannan gång i spets.

Avslutade med att kasta in ett och ett halvt ton hö på hövinden, Höet uppe i tre kronor kilot plus moms nu. Alla äter mellan 8-10 kilo om dagen plus 3-4 kilo kraftfoder om dagen till en kostnad av ca 9 kronor kilot. Travet kostar mig ungefär 65 kronor per häst och dag. Sedan tillkommer spån, stall, resor och allt annat som behöver inskaffas då och då, så det är ju bra om det kommer in lite. Och även om det är MYCKET billigare än att ha en häst i proffsträning så är det mycket pengar som ska in för att täcka upp.

Därefter for jag ut med 1,5-åriga Daley som började med sin kommande travkarriärs uppträning idag. Vi kör som vanligt skritt de första tre-fyra veckorna för att sätta ett lugnt och harmoniskt sätt bakom vagnen, innan vi någon gång i mitten av oktober börjar jogga lite. Ska bli spännande.

Tror det här är en flygmaskin om senorna håller.

Vi hörs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar