torsdag 18 mars 2010

Testade

Igår var jag ner på Bergsåker med både Norma och Parkin för att Henrik Svensson skulle få testa av dem.
Henke var mycket hemma hos mig när han började med travet i slutet av 90-talet. Han körde in licensen med min gamle lus Big Earth och körde även sitt första lopp med den.

Under Henkes lärlingstid hos Bergharn och Svanstedt var det han som fick köra min hästar eftersom jag då inte körde några lopp själv. Han vann bland annat de tre lopp Hibbitts morsa Monette Wange vann.

Eftersom Henke är ärlig och jag känner honom ganska väl sedan förr i tiden, blir det att jag helst anlitar honom när jag inte riktigt får till det själv. Eftersom han sprungit ifrån mig vad det gäller kunskaper inom det här gebitet, är det bra att få lite nya idéer om vad man ska hitta på när det går trögt.

Norma funkade bra i kurvorna men var sämre på rakorna var Henkes betyg. Jag själv har tyckt att problemet mest varit i kurvorna men det är väl för att om hon galopperat så har det varit där.

Hon var inte halt tyckte han, men hon drog ett bakben lite och eftersom vi har begränsad tid (betäckning i sommar) så ska vi testa med en annorlunda snedbalansering och sedan testa om någon vecka igen.

Parkin gick provlopp och jag tyckte han såg seg ut från dödens i halvdåligt utgångstempo som skärptes efterhand till en sluttid på 22,5/2140 meter, men Henke tyckte inte att det var någon fara även om han tillstod att han var lite trög.

"Jag ville inte köra ifrån dom när det gick så fort så jag tog upp honom lite på upploppet" sa han och tillade att det var sparat i mål.

Han tyckte att det var bra i övrigt och att han nog skulle kunna vinna något lopp framöver.

Jag kör honom själv i årsdebuten den 31:a men sedan får väl Henke chansen om det passar lite längre fram.

Ett litet missöde blev det när vi skulle hem då Norma backade ur finkan och kom lös innan jag hann lasta hennes storebror.

Kroken som håller upp kättingen bakom hästarna när dom står på finkan har gått sönder och min ersättningskrok höll inte måttet när Norma kom baklänges i full fart.

Det gjorde inte grimskaftet som hon satt fast i heller.

Som tur var gillar hon både mig och sin bror så istället för att ge sig iväg i full frihet inne på Bergsåker så kom hon direkt till oss när jag ropade på henne.

Det var inte det lättaste att ensam lasta två hästar samtidigt i en tvåhästars transport, men med snälla hästar och lite egna kvaliteter som hästkarl kan det mesta gå ;)

Hur som helst så är nog dags att skaffa en ny hästtransport då den börjar bli lite sliten min gamla Värmlandsvagn. Har haft den i mer än 20 år och den har gått i ur och skur.

Men den har helt klart varit värd sina pengar. Den kostade 24 000 när jag köpte den 1989 som ett år gammalt visningsexemplar.

Så bra affär gör jag nog aldrig mer.

Newyorken går här hemma och laddar. Får se om det blir start den 29:e på Hagmyren eller Bergsåker den 31:a. Kan bli tufft med två starthästar samma dag om det blir Bergsåker.

Kanske får kolla med äldsta dottern, Amanda om hon är ledig så hon kan assistera.


Hittade en bild med Big Earth (Henkes debut häst), mig själv och äldsta dottern Amanda som alltid haft ett visst hästintresse, även som liten, här från 1992.

Hibbitt har kommit tillbaka och verkar nöjd efter sina två veckor borta. "Borta bra men hemma bäst" verkar det som om han tänker.

Han har till och med varit snäll med Parkin sedan han kom hem.

2 kommentarer:

  1. Jag får nog komma till dig och ta lastningslektioner ser jag. :-D
    Jag måste kunna lasta honom i maj, då ska vi på kurs.
    Skulle vara kul att hälsa på dig och kika på dina hästar

    Kram

    SvaraRadera
  2. Du är välkommen, Anette:)

    SvaraRadera