tisdag 2 mars 2010

Äntligen är februari över

Nu är vi redan inne i mars.

Tyckte att februari gick väldigt fort även i år.

Jag har alltid tyckt att februari varit en seg månad, men sedan jag kom på att om jag tar semester under de dagskift jag jobbar i februari, det blev fyra i år (samt tre dagars ledigt i slutet av januari också), så känns det som om vintern går mycket snabbare.

I februari jobbade jag allt som allt sju nattskift.

Det är inte mycket.

Resten av tiden gick åt till att frysa, skotta snö och köra häst.

Nu så är alla tre körhästarna skapligt igång.

Newyorken fick stå över en dryg vecka efter senaste starten.

Norma N.Bells spark tog ju lite illa och även om hon inte blev halt så fick hon feber några dagar, och med den även dålig matlust. Hon är ju allmänt dålig på att äta hö i vanliga fall men nu ratade hon även kraftfodret några dagar, nu verkar allt fungera som vanligt igen.

Körde henne ett lite lättare pass i söndags och det kändes OK. Siktar på start på måndag eller tisdag nästa vecka. Kommer vi inte med så blir det ett P21 på Bergsåker fredag den 12:e.

Norma kör jag på med.

Har uteslutit backar för hennes del och kör nu mest på "platten", det är ju förstås en viss kupering där jag kör men det är inga backar.

Har börjat köra långa intervaller med henne för att se om hon kan utveckla sitt trav litegrann.

Hon känns inte helt hundra men det har hon i och för sig aldrig gjort. Däremot springer hon oerhört fort. Jag tror inte jag kört lika fort med någon häst tidigare här hemma.

Eller så är det för att hon inte känns riktigt under kontroll och det är därför det känns som om det går hiskeligt fort.

Hon är sned i korset och travar antagligen lite mystiskt tack var det, men nu börjar hon klara av att göra detta i hög fart och under en längre sträcka utan att rulla över i galopp.

Jag kör just nu 2-3 intervaller vars längd är 15-1800 meter i rejält tempo. Och det verkar fungera än så länge, och förhoppningsvis kan jag åka ner på Bergsåker inom en kort period.

Jag hoppas hon klarar av kurvorna därnere bara.

Men som sagt huvudspåret är en betäckning.

Parkin är väl den jag ställer mest hopp till om ett framgångsrikt 2010. Nu är han ju fortfarande väldigt seg. Det andra jobbet på banan gick lite fortare men fortfarande går det trögt.

Hade tänkt köra provlopp men eftersom det inte är någon ordning längre, vare sig på Bergsåker eller provloppsverksamheten är det svårt att pricka in de dagar det är provlopp.

I lördags skulle det vara provlopp, men då man inte svarade vare sig hos banpersonalen eller på inskrivningen dit man anmäler så visste man ju varken ut eller in.

Det var lite snöigt, men jag chansade på att fara in ändå.

Det var tydligen inga provlopp men banan var i alla fall öppen. Det var några fler som var där och tanken var att vi skulle köra ilag, men det stämde inte riktigt med planeringen så efter värmning så fick jag köra själv ändå.

Han sprang sitt "fria varv" efter 1,30 och "mitt" varv efter 21,5.

Det är väl lite för sakta fortfarande men han känns stark och rejäl.

Skulle behöva lätta honom lite framöver, men det är väl ingen brådska med att ta bort sulorna.

Det kommer nog.

Får man hoppas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar