tisdag 30 mars 2010

Nu är det dags för årsdebut

I morgon på Bergsåkers lunchtrav är det dags för Parkin att göra årsdebut.

Lopp 6 så ni slipper se oss på tv:n och det är väl lika bra då förhoppningarna inte är de största.

Han är ju som bekant väldigt bekväm av sig milt sagt.

I morgon så är det dessutom autostart och det gillar han inte heller riktigt. Det ser man ju om inte annat på rekordet. Han har lärt sig att gå upp till vingen från spåren längst in och spåren längst ut.

Nu har vi naturligtvis fått spåret precis bakom bilen och fram till vingen där har jag aldrig fått honom, dessutom är han ju obekväm med grusstänk och få honom upp till bilen precis bakom hjulen på skitig bana kan bli nog så besvärligt.

Jag räknar med böter på det ena eller det andra viset i morgon.

För OM han skulle förvåna med att gå iväg bakom bilen så kan man ju vara säker på att jag får drivningsböter.

Jag hoppas dock att jag kan hålla mig cool och driva något sånär inom "lagens råmärken" om han är på sitt tjurigaste humör, för han är den absolut trögaste häst jag någonsin kört.

Han har liksom ingen tävlingsinstinkt i sig alls som det verkar.

Han kan i princip trava så sakta att det känns som om tiden står still.

Det är ju en konst det också i och för sig men lite tråkigt att han oftast inte vill ta i självmant, då han visat att han kan springa oerhört fort när det "brinner till" för honom.

Där har jag en nöt att knäcka.

Han har ju blivit lite bättre och bättre i jobben så vi gör en test i alla fall.

Passar ju bra när det är låg prissumma = (oftast) låga böter och på hemmaplan.

Annars var Newyorken skaplig på "Myren" igår. 4:a med mersmak från rygg ledaren mest hela loppet. Ut ett spår på upploppet men vinnaren kom i tredjespår och täppte till utåt så jag att fast hela upploppet ner och hon gick i mål med en del sparat även om det kanske inte såg ut så från sidan.

Hon hade hur som helst huvudet i linje med den vinnande kusken så det var inte långt bort i meter mätt i alla fall..

Hon håller formen. Jag däremot var lite ringrostig från start och fick en böteslapp på 900 för illa ledd volt. Gick bättre i den giltiga starten då jag tog ut lite extra i volten.

Får skylla på att jag var ovan med bredden på Hagmyrens bana vid starten på 1640 meter då den är smalare där än hemma och jag inte lett volten däri tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar