lördag 14 augusti 2010

Vilken häst!

Ja, något annat kan man inte säga.

För Parkin var osannolikt bra även i sin andra start för Henke.

Från dödens i hårt tempo bara krossade han dem alla och bara "tokvann" på 14,7 autostart över medeldistans.

Helt osannolikt - men fantastiskt roligt.

Prisumman för prestationen var 20 000 kronor och det var länge sedan såna "extrapengar" ramlade in på undertecknads konto. Nu är ju det i travsammanhang för många blygsamma pengar men för mig är det bra utdelning.

Precis som jag skrev i förra bloggen är det säkert många som tycker att jag resonerar med "huvudet under armen" och det var också många kommentarer i stil med: "nu kan du väl ändå inte ta hem hästen?" efter loppet.

Men är man ensam ägare är det ju lätt att fatta besluten.

Och även om resultaten med största sannolikhet skulle bli bättre hos Henrik så är det ju som jag sagt hela tiden. Det här är ju mitt intresse; att hålla på med hästarna själv.

Och man ska inte heller sticka under stol med att det är mycket pengar att lägga ut varje månad att ha en häst i proffsträning.

Att lägga halva lönen på en häst varje månad, framför allt när man kan hålla på själv för en betydligt billigare penning, är inte sunt i längden för en vanlig arbetare som jag själv.

Och även om det blir med betydligt sämre resultat när jag håller på själv, så har jag ju inte behövt svälta än.

Det finns ju aldig några garantier för hur det kommer att gå i framtiden. Det enda som är säkert i den här branschen, det är att en saftig räkning ändå kommer varje månad om man har en häst i proffsträning. Nu är ju Henrik humanare än de flesta men det kan ju ändå bli bra dyrt.

Hur som helst så är han nu hemma på Storjorden igen. Och i amatörträning.

Vi får se vad framtiden utvisar.

Henrik har nog inte kört honom för sista gången, även om jag kommer att prova själv nästa gång.

Nu hoppas jag att vad som hänt är att hästen nu fattat vad det hela går ut på.

Och att det är det som är orsaken till den hysteriska form han visat upp.

Jag hoppas även att mina lite sämre träningsförhållanden ändå ska räcka till i framtiden även om orken måste ha blivit mycket bättre hos Henke.

Att det varit en bra häst har jag haft känslan av ända sedan han var liten. Det har dock varit oerhört svårt att få honom att plocka fram lite inställning i lopp och det är väl främst det Henrik lyckats oerhört bra med.

Henke tyckte att han tagit till sig deras träning väldigt fort och att det nog var en av de mest okomplicerade hästar han någonsin tränat.

Springa har han ju som sagt alltid kunnat och redan ifjol som treåring gick han ett varv i tredjespår efter 14,3 och i våras avslutade han med ett 15-varv och en 11,5-avslutning sista 500 i ett lopp så tiderna har nog funnits i honom.

Skillnaden är att i de här loppen har han gjort det på ett verkligt annorlunda och bättre sätt och utan just några anmaningar.

Tidigare har man nästan fått vända ut och in på honom för att få honom att ta i.

Jag hoppas att han fungerar även lite bättre även för mig framöver även om jag är klasser sämre än Henrik både på att köra och träna.

Nu har jag som sagt tre hästar på hemmaplan igen. Norma ser bättre ut i hullet än Prevenue, som ser ut som en sågbock. Hon är dessutom svullen i skenbenet vänster fram. Frågan är om hon inte vrickat sig och tänjt ut någon sena eller ligament och att det var det som var felet när jag var i Grekland och hon blev halt. Jag ska sko henne i morgon och eventuiellt köra henne en sväng för att se hur det känns.

Allt annat i travlivet känns dock rätt så bra just nu;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar